"När man släpper gasen bromsar bilen, utan att bromsljuset tänds. Jag tycker att bromsljuset borde tändas." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Min son har en Jaguar I-Pace och när jag åkte bakom honom på korrekt avstånd, kom jag plötsligt ifatt honom utan att jag noterade hans inbromsning. När jag senare provkörde Jaguaren förstod jag vad som hänt. Man använder gaspedalen inte bara till att accelerera. När man släpper gasen bromsar bilen, allt från lite till mycket kraftigt för att återvinna energi till batteriet – utan att bromsljuset tänds. Efter lite vana körde jag nära på helt utan att använda bromspedalen. Behövde bara använda bromsen vid rött eller för att stanna vid övergångsställen. Jag tycker att bromsljuset borde tändas när bilen bromsar vid återgenerering!
Lars Henningsson
Svar:
Vi tycker att du har rätt. Om en elektrifierad bil gör en kraftig fartsänkning vid återgenerering så har det samma påverkan på bakomvarande trafik som en vanlig inbromsning. Vi noterar att vissa bilar nog tänder bromsljuset vid hög återladdning, exempelvis BMW i3. ”Ännu så länge säger regelverket att bromsljuset ska vara kopplat till en inbromsning via bromspedalen och bilens bromsar”, förklarar Morgan Isacsson, teknikkonsult på Bilprovningen. Men det här kanske måste ändras så småningom.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Tillägg 11/10 2019:
FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) har ett regelverk kring när bromsljusen ska tändas och det beror på bilens inbromsningshastighet.
Under 0,7 m/s inbromsningshastighet: Inga bromslampor.
Mellan 0,7 m/s upp till 1,3 m/s inbromsningshastighet: Tillverkaren får själv välja om det ska lysa eller inte.
Över 1,3 m/s inbromsning: Bromsljusen måste tändas.
Hela lagtexten går att läsa här.
Sverige är med i UNECE och bilindustrin följer UNECE:s regelverk.
Diskutera: Vad tycker du om bilar som använder sig av bromsåtervinning?
Fråga:
Min son har en Jaguar I-Pace och när jag åkte bakom honom på korrekt avstånd, kom jag plötsligt ifatt honom utan att jag noterade hans inbromsning. När jag senare provkörde Jaguaren förstod jag vad som hänt. Man använder gaspedalen inte bara till att accelerera. När man släpper gasen bromsar bilen, allt från lite till mycket kraftigt för att återvinna energi till batteriet – utan att bromsljuset tänds. Efter lite vana körde jag nära på helt utan att använda bromspedalen. Behövde bara använda bromsen vid rött eller för att stanna vid övergångsställen. Jag tycker att bromsljuset borde tändas när bilen bromsar vid återgenerering!
Lars Henningsson
Svar:
Vi tycker att du har rätt. Om en elektrifierad bil gör en kraftig fartsänkning vid återgenerering så har det samma påverkan på bakomvarande trafik som en vanlig inbromsning. Vi noterar att vissa bilar nog tänder bromsljuset vid hög återladdning, exempelvis BMW i3. ”Ännu så länge säger regelverket att bromsljuset ska vara kopplat till en inbromsning via bromspedalen och bilens bromsar”, förklarar Morgan Isacsson, teknikkonsult på Bilprovningen. Men det här kanske måste ändras så småningom.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Tillägg 11/10 2019:
FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) har ett regelverk kring när bromsljusen ska tändas och det beror på bilens inbromsningshastighet.
Under 0,7 m/s inbromsningshastighet: Inga bromslampor.
Mellan 0,7 m/s upp till 1,3 m/s inbromsningshastighet: Tillverkaren får själv välja om det ska lysa eller inte.
Över 1,3 m/s inbromsning: Bromsljusen måste tändas.
Hela lagtexten går att läsa här.
Sverige är med i UNECE och bilindustrin följer UNECE:s regelverk.
Diskutera: Vad tycker du om bilar som använder sig av bromsåtervinning?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Även Hyundai/Kias elbilar tänder bromsljuset om man har läge 2 eller 3 inställt för regenerering.
Läge 0 motsvarar frihjul och läge 1 lätt motorbroms, då tänds inte bromsljuset.
Laddhybriden jag kör tänder också bromsljuset när man regenererar. Det känns vettigt. Elbilar som inte går att köra med en pedal är i mina ögon felkonstruerade.
Hur är det när den adaptiva farthållaren bromsar in bilen - tänds bromsljusen då ? Man kör ju liksom aldrig bakom sig själv så man kan kolla...:)
Även Tesla tänder bromsljuset vid regenbromsning.
@N-iklas
Ofta är det bättre att kunna frirulla, särskilt på landsväg - det "tjänar" man mer på än att återladda batteriet.
I stan däremot är regenerering att föredra för att mjuka upp körstilen.
@Pi
Det beror nog på hur kraftig inbromsningen är om bromsljusen tänder upp.
"När man släpper gasen bromsar bilen, allt från lite till mycket kraftigt för att återvinna energi till batteriet"
Undrar om det där verkligen är så fantastiskt som alla tycker att det är, för det finns många tillfällen då man kan släppa på gasen utan att man därmed har behov att genast bromsa också.
Och varje gång man sänker farten på en elbil måste man förbruka el från batterierna för att åter accelerera upp i fart och då äter man upp en del av den ström man vann under bromsningen, så vinsten totalt sett borde inte bli så stor i praktiken som i teorin.
Ute på stora vägar med högre hastighet, i stan med lägre hastighet där det inte behövs någon större fartökning kan det kanske fungera bättre, men...
N-iklas: Vet inte hur mycket elbil du kört, men vi som kört ett tag och följer graferna över förbrukning och regen ser att det gör faktiskt betydligt mer än man tror. Jag har faktiskt till och med kört en sträcka på 6 km där jag hade fått mer energi än jag gjort av med, speciallfall med extrem höjdskillnad, men ändå. Men även vid omkörningar på landsväg så hämtar den hem väldigt mycket av energin som gick åt till att acca om när den sen bromsar ner när man gått in igen.....
Så ut och testa lite, så slipper du spekulera :)
N-iklas,
Gaspedalen är ett analogt reglage så att släppa gasen behöver inte alltid betyda att man släpper hela vägen. Jag har haft bilar där det knappt märks hur mycket man gasar, men oftast är nivån på pedalen relaterad till min önskade framfart.
I kombination med att folk har autobromsar, som invaggar dem i falsk trygghet, och sedan inte bromsar så är det här ju rent livsfarligt.
.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.