Vilka däck är bäst? En svår fråga även för experterna.
Bromsar ett sommardäck eller ett friktionsdäck bäst vid fem plusgrader? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag hade en diskussion med en kompis som ledde fram till frågan vilket däck som har kortast bromssträcka vid +5° C; nordiskt friktionsdäck eller sommardäck.
Vi hade olika åsikt i frågan vilket ledde till ett vad om tio kronor, men framför allt hägrar såklart tillfredsställelsen i att få rätt. Jag hittade ett test i Vi Bilägare som visade att ett friktionsdäck har cirka tio meter längre bromssträcka än ett sommardäck men jag förmodar att det testet gällde sommartemperatur.
Om man begränsar frågeställningen till att gälla ”premiumdäck”, kan VIB hjälpa oss att få ett faktabaserat svar?
Mats Hugdahl
Svar:
Ett friktionsdäck är mjukare än ett sommardäck och kanar mer vid inbromsning på bar asfalt. Vi har inte gjort några tester vid +5 grader men troligen bromsar sommardäcket något bättre så länge som väglaget är torrt. Är vägen däremot våt är ett friktionsdäck säkrare när temperaturen närmar sig nollstrecket. Även om lufttemperaturen är på plussidan kan vägen frysa till på vissa avsnitt, i sänkor eller på broar till exempel, och där har sommardäck uselt grepp.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Jag hade en diskussion med en kompis som ledde fram till frågan vilket däck som har kortast bromssträcka vid +5° C; nordiskt friktionsdäck eller sommardäck.
Vi hade olika åsikt i frågan vilket ledde till ett vad om tio kronor, men framför allt hägrar såklart tillfredsställelsen i att få rätt. Jag hittade ett test i Vi Bilägare som visade att ett friktionsdäck har cirka tio meter längre bromssträcka än ett sommardäck men jag förmodar att det testet gällde sommartemperatur.
Om man begränsar frågeställningen till att gälla ”premiumdäck”, kan VIB hjälpa oss att få ett faktabaserat svar?
Mats Hugdahl
Svar:
Ett friktionsdäck är mjukare än ett sommardäck och kanar mer vid inbromsning på bar asfalt. Vi har inte gjort några tester vid +5 grader men troligen bromsar sommardäcket något bättre så länge som väglaget är torrt. Är vägen däremot våt är ett friktionsdäck säkrare när temperaturen närmar sig nollstrecket. Även om lufttemperaturen är på plussidan kan vägen frysa till på vissa avsnitt, i sänkor eller på broar till exempel, och där har sommardäck uselt grepp.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Under +10 grader så blir sommardäcken hårdare, och vid +5 grader så bromsar ett sommardäck sämre i torrt väglag än vid +15 grader. I sommartemperaturer är nordiska vinterdäck usla, men jag har inte sett någon som reder ut var gränsen går för dem.... är det +2, +5, +10, +15? Men troligt är mellaneuropeiska vinterdäck bäst i temperaturer 0 - +10 grader, och därmed bör vara de som bromsar bäst på torr vägbana vid +5 grader. Mellaneuropeiska vinterdäck brukar även ha bättre väggrepp även vid ett par minusgrader på torr vägbana i minusgrader än nordiska, så länge som det inte är någon is på alltså utan torr vägbana. I väta brukar europeiska vinterdäck få klart bättre betyg i tester... Men på snö och is brukar nordiska dubbfria vara bäst, och särskilt på is.
En bra frågeställning... och ett icke svar igen från redaktionen.
Man kan fastslå att friktion är friktion. Oavsett. Ett nordiskt vinterdäck har alltid bättre friktion än ett sommardäck, även i höga temperaturer. Det är dösnack att det skulle ´kana´ mer i höga temperaturer. Varför gör dragrace folk burnout? Just för att få däckytan riktigt varm (mjuk) och därmed få bättre fäste = friktion. Så ett friktionsdäck har alltid bättre fäste än ett sommardäck, oavsett temperatur. Nackdelen stavas med slitage... ty friktionsdäck slits mycket snabbare i varmare temperaturer än ett sommardäck.
Så svaret på frågan: friktionsdäcket ger kortare bromssträcka.
Racing MC däck klarar knappt några hundra km innan det är nerslitet.. de är slicks (utan mönster) men gjorda av mycket mjukt gummi... för att maximera fästet. Typ vinterdäck är gjort av mjukare gummiblandning än sommardäck. Ut med tyckande: in med vetande.
Dubbfria vinterdäck är livsfarliga på sommaren, det visar tester av sommardäck där man har tagit med dubbfritt vinterdäck som jämförelse. Exempelvis Auto Motor & Sports sommardäckstest från våren 2014. Störst är skillnaden på våt väg.
Men, "Bortom" - det du pratar om är väl ändå slicks? Friktionsdäcken som vi har i vanliga personbilar har ju sajpningar som också påverkar bromssträckan. Det gör att däcket är alltför mjukt för att skapa samma grepp, inbillar jag mig. Dessutom måste man med en personbil också kunna utföra undanmanövrar vilket blir svårare med (vinter)friktionsdäck än med sommardäck.
@JOCA_1, 2015-02-12 18:13, visst, det är skillnad mellan slicks och friktionsdäck. Friktionsdäck har sämre sidostabilitet, och mindre vägyta. Men efter 35 år bakom ratten vet jag av erfarenhet att friktionsdäck är bättre i vått. För många är sen fick jag vattenplaning i relativt låg fart med sprillansnya sommardäck (av bra märke)... medan på samma sträcka, samma ´spår´ samma mängd vatten samma fart var det inget problem för friktionsdäcken (halvslitna) veckan innan. Då fick jag en tankeställare i det verkliga livet och började ifrågasätta däckråden.
För övrigt: dagens eco sommardäck (med mycket silikon i) är direkt livsfarliga i vått. De må rulla lätt och ha lång livslängd... längre livslängd = lägre friktion = sämre fäste... det är bara att prova.
Jag vill jämföra Friktionsvinterdäck ( dubbfria ) med Rosevin. Går att dricka till vad som helst men passar inte till någonting. P.S. Påståendet myntades av salig Jakob Dahlin ( Jakobs Stege ) men håller ännu idag.
Kompromisser är bra och billiga ibland men riktiga isiga Vintervägar kräver riktiga Vinterdäck med Dubb.
En oväntad hal kurva och du förbannar dina billiga friktionsdäck ända ner i diket. Jussiboy.49år på vägen.
Har själv gjort en panikbromsning från 5 plusgrader med sommardäck och ABSen gick inte ens igång på den bilen, så greppet måste ha varit föredömligt.
Hade det å andra sidan varit aldrig så lite underkylt regn på vägbanan hade det förmodligen gått på tok...
Raphael är nog närmast sanningen, olika gummiblandning ger olika resultat vid olika förhållanden,såklart.
Att ett däck har mjukare gummi säger inte att det greppar bättre, sajpningarna gör att lamellerna flexar på torr väg, i halka gör dom sitt jobb.
Alla däck är en kompromiss, och kan inte vara bäst på allt.
I den bästa av världar (ur däcksynpunkt) har vi vinter när dom däcken är på, och sommar resten av året.
Så är det ju inte, här i skåne funkar europeiska friktionsdäck rätt bra hela året,
Speciellt denna vinter med ständigt 2-7 plusgrader,
mer designade för våtgrepp än ren halka, och bätte vägkänsla än rena vinterdäck för norden.
nordiska vinterdäck är bra i halka, men kass på sommaren osv.
Som svar på frågan, tror jag sommardäcken är bättre än nordiska, men sämre än "eurowinter" på torrt och 5 plus.
idag är bortom ute och cyklar......
Om man bromsar med ett nytt sommardäck med 8 mm mönsterdjup och med ett friktionsdäck med 4 mm, borde det vid 5 plusgrader, bli kortast bromssträcka med sommardäcket (förutsatt att det är liknande kvalité på båda).
John2008, varför då?
Ett helt utslitet däck skulle ju kunna vara bäst, mer gummi i backen......
Beroende på vått eller torrt, förstås.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.