Illustration: Johan Isaksson.
"En skylt vilken instruerar att här gäller ”blixtlåsprincipen” skulle vara en tydlig anvisning om vad som gäller." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Apropå frågan om vem som har företräde genom ett farthinder med avsmalnande väg, ställd av Lars Eriksson, finns kanske en tämligen enkel lösning på ”problemet”, som uppstår till följd av brist på hänsyn och respekt. En skylt vilken instruerar att här gäller ”blixtlåsprincipen” skulle vara en tydlig anvisning om vad som gäller. Liknande ”problem” finns i en mängd cirkulationsplatser i tätorter där trafikmärket ”väjningsplikt” skulle dämpa ett alltför vanligt beteende – det vill säga att ”störst kör först” – och gärna med så hög fart som möjligt.
Rolf Reigans
Svar:
Blixtlåsprincipen är en snabb och fungerande metod när två körfält blir ett. Men såvitt vi känner till finns ingen lagtext som föreskriver kugghjuls- eller blixtlåsmetoden utan rekommenderas endast via tilläggstavlor. Vid avsmalning och mötande trafik är det andra regler som gäller. Om det gäller avsmalning på grund av ett hinder så ska den väja, eller stanna, som har hindret i eller vid sitt körfält, om inte trafikmärken anger annat. Högerregeln gäller alltid om vägarna inte är huvudled och om inte vägmärken anger annat. Blixtlåsmetoden är kanske inte möjlig att applicera vid mötande trafik. Enligt vårt förmenande är skyltning om vem som har skyldighet att lämna företräde till mötande trafik den tydligaste lösningen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Apropå frågan om vem som har företräde genom ett farthinder med avsmalnande väg, ställd av Lars Eriksson, finns kanske en tämligen enkel lösning på ”problemet”, som uppstår till följd av brist på hänsyn och respekt. En skylt vilken instruerar att här gäller ”blixtlåsprincipen” skulle vara en tydlig anvisning om vad som gäller. Liknande ”problem” finns i en mängd cirkulationsplatser i tätorter där trafikmärket ”väjningsplikt” skulle dämpa ett alltför vanligt beteende – det vill säga att ”störst kör först” – och gärna med så hög fart som möjligt.
Rolf Reigans
Svar:
Blixtlåsprincipen är en snabb och fungerande metod när två körfält blir ett. Men såvitt vi känner till finns ingen lagtext som föreskriver kugghjuls- eller blixtlåsmetoden utan rekommenderas endast via tilläggstavlor. Vid avsmalning och mötande trafik är det andra regler som gäller. Om det gäller avsmalning på grund av ett hinder så ska den väja, eller stanna, som har hindret i eller vid sitt körfält, om inte trafikmärken anger annat. Högerregeln gäller alltid om vägarna inte är huvudled och om inte vägmärken anger annat. Blixtlåsmetoden är kanske inte möjlig att applicera vid mötande trafik. Enligt vårt förmenande är skyltning om vem som har skyldighet att lämna företräde till mötande trafik den tydligaste lösningen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Blixtlås vid ett farhinder låter bara komplicerat. Står det tre bilar från ena hållet och en från andra går det nog fortfarande snabbare om den/de som kom fram först kör först ändå, oavsett hur många det är. Blixtlåsprincipen funkar bra på andra ställen - men knappast här. När alla ska åt samma håll flyter det på - i det här fallet står man nos mot nos.
Är det massor med bilar från ett håll och nån ensam stackare från andra hållet får man väl helt enkelt bara hoppas att nån är vänlig nog och släpper förbi denne.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.