På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har köpt en liter Long-Life-olja 5W-30 som jag inte har använt. Hur länge kan jag spara den? Har oljor ett bäst före-datum?
Gunnar
Svar:
Om du har köpt oljan på OKQ8 garanteras kvaliteten i fem år. Lagras oljan idealiskt, det vill säga i ett svalt utrymme utan alltför stora temperatur-variationer, kan den emellertid hålla betydligt längre. Det som händer med tiden är att additiven i oljan kan separera, vilket påverkar funktionen. Innan en olja som stått länge hälls i motorn bör den skakas kraftigt så additiven blandas igen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Fråga:
Jag har köpt en liter Long-Life-olja 5W-30 som jag inte har använt. Hur länge kan jag spara den? Har oljor ett bäst före-datum?
Gunnar
Svar:
Om du har köpt oljan på OKQ8 garanteras kvaliteten i fem år. Lagras oljan idealiskt, det vill säga i ett svalt utrymme utan alltför stora temperatur-variationer, kan den emellertid hålla betydligt längre. Det som händer med tiden är att additiven i oljan kan separera, vilket påverkar funktionen. Innan en olja som stått länge hälls i motorn bör den skakas kraftigt så additiven blandas igen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett tips kan vara att förvara burken med locket lägst. Additiven som samlas på lägsta punkten kan då vara lättare att få ut. Burken (5 liters) bör ändå skakas kraftigt sedan man hällt ur halva mängden olja. Får man bara additiven in i motorn så torde blandningen åter bli homogen av hög värme under omröring.
En sak till som elbilsägaren inte behöver ägna en tanke åt.
Glömmer man att skaka burken så lär additiven inte blandas i motorn...................eller !?!
Henrik-Andersson @ Om additiven ligger kvar som sirap i botten på burken så finns det inte så mycket additiv kvar i den olja som Du häller i motorn, ........eller hur tänkte Du?
snabb95
Jag tänkte att då är det väl ALLTID en god idé att skaka alla oljeburkar innan man byter olja. Under förutsättning att det påståendet att additiven sjunker ner stämmer (varför kan dessa inte stiga upp mot ytan ? - Finns det något test som verifierar påståendet)
Det är ju så att då det inte finns något "bäst före datum" eller tillverkningsdatum, så kan jag omöjligt veta hur gammal burken jag köper är. Den kan mycket väl ha stått på ett konkurslager som köpts upp och sedan........ja man vet inte, eftersom det som sagt inte finns något "bäst före datum" eller tillverkningsdatum.
Själv är jag övertygad att detta med "gammal" olja är trams. Det ENDA som möjligtvis har betydelse skulle kunna vara att oljor (precis som alla andra produkter) utvecklas och att det därför möjligtvis skulle kunna vara så att en gammal olja är sämre än en "ny". Men då snackar vi 10-15 år gammal olja.
Är förpackningen förseglad skulle jag ändå inte haft några större problem med att hälla i den i mitt fordon. Det viktigaste är och förblir att man inte kör för långt med oljan, täta oljebyten är det som håller en motor frisk.......longlifeoljor är det som förstör dem.
När premiumoljorna började användas för drygt 50 år sedan var det inte ovanligt att det låg några mm liknande sirap på botten i burken om den stått några år. Denna bottensats som torde vara Additiver var omöjlig att skaka loss med rumstempererad olja. I dag torde Additiverna vara bättre lösta i oljan med mindre risk för separation.
Oöppnade motoroljeburkar håller bra jädrans länge...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.