Frågeställaren undrar över ekonomisk kompensation vid krock med avställt fordon.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Det är inte ovanligt att man ser avställda bilar ute i trafiken. Vad händer om man blir påkörd eller krockar med en sådan bil, finns det någon som helst försäkring som tar vid?
Orolig
Svar:
Om du skulle ha den dubbla oturen att bli inblandad i en olycka med ett avställt eller oförsäkrat fordon får du hjälp av Trafikförsäkringsföreningen. I den ingår alla trafikförsäkringsbolag och TFF betalar årligen ut stora belopp – långt över en halv miljard kronor – till människor som blivit skadade eller fått något förstört i en olycka med ett oförsäkrat fordon. Risken att drabbas är ganska stor – cirka 60 000 oförsäkrade fordon är ute i trafiken.
Den som kör omkring utan att ha sitt fordon försäkrat åläggs att betala en trafikförsäkringsavgift som uppgår till cirka en hundralapp per dag. Men det räcker inte för att betala skadorna utan försäkringsbolagen får skjuta till pengar – vilket förstås gör premierna för de skötsamma bilägarna högre.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Fråga:
Det är inte ovanligt att man ser avställda bilar ute i trafiken. Vad händer om man blir påkörd eller krockar med en sådan bil, finns det någon som helst försäkring som tar vid?
Orolig
Svar:
Om du skulle ha den dubbla oturen att bli inblandad i en olycka med ett avställt eller oförsäkrat fordon får du hjälp av Trafikförsäkringsföreningen. I den ingår alla trafikförsäkringsbolag och TFF betalar årligen ut stora belopp – långt över en halv miljard kronor – till människor som blivit skadade eller fått något förstört i en olycka med ett oförsäkrat fordon. Risken att drabbas är ganska stor – cirka 60 000 oförsäkrade fordon är ute i trafiken.
Den som kör omkring utan att ha sitt fordon försäkrat åläggs att betala en trafikförsäkringsavgift som uppgår till cirka en hundralapp per dag. Men det räcker inte för att betala skadorna utan försäkringsbolagen får skjuta till pengar – vilket förstås gör premierna för de skötsamma bilägarna högre.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Problemet för TFF är att deras "kund" ofta är "Pekka i parken" , licensierad bilmålis och som inte betalar de 100 kr per bil och dag som han åläggs och inte heller kan indrivas för han har inga tillgångar, annat än sin bilpark med skitbilar som ingen vill ha...
Linköping representing ;)
Håller med milkylainen om polisens ambitionsnivå när det gäller bilar som inte får framföras. Det är inte prioriterat vilket antagligen beror på att det inte finns effektiva rutiner för transporter, lagring, ev utlösen, skrotning osv. UK är ett föregångsland där den enskilde polismannen snabbt kan fatta beslut om beslag.
Jag läser och undrar bara...
Varför jag betalar försäkring om där finns 60 tusen som struntar att göra detta?
Och vad gör polisen och rödgröna gubbar att ta bort dem 60k bilar från svenska vägar?
Problemet är att det inte går att ha en trafikförsäkring om bilen är avställd. Jag betalar gärna den men vägrar betala straffskatt för en bil jag knappt använder när pengarna dessutom går till fel saker.
Och hela 420 trafikpoliser i dag och 1980 var det 1800 trafikpoliser så är väl schansen större att bli träffad av blixten än att bli stoppad av någon trafikpolis. Viktigast är ändå att alla laglydiga bilägare får sin välskötta bil besiktigad vart år istället för varannat år även om ingen olycka har kunnat kopplas till något fel på själva fordonet. Bilbesiktning av bilar vart år istället för varannat år har lika stor inverkas på olycksstatistiken som om bilen var nytvättad eller smutsig vid olyckor i trafiken. Det kanske skulle göra mer nytta om myndigheterna lade de miljarder besiktningen kostar bilägarna vart år på fler trafikpoliser i trafiken som då kunde sortera bort några av 20 000 onyktra förare som enligt Trafikverket kör omkring var dag på våra väga och som med säkerhet har större påverkan på olycksstatistiken än den årliga besiktningen av bilen. 1500 fler trafikpoliser skulle nog göra större nytta för säkerheten på våra vägar än lika många besiktningsmän på våra bilbesiktningsstationer tror jag.
Instämmer, kort och gott, med PREVIA.
Har just råkat ut för detta "fenomen" pga av slarv eller "postnord"!!! Oviktigt! Men på den faktura jag fick står, förutom det att jag inte hade trafikförsäkring, också ett belopp rörande min bil som då varit oförsäkrad. Men på frågan till försäkringsbolaget varför jag ska betala den biten svarar de att vi hade ett avtal som inte sagts upp eller ändrats. Detta borde innebära att min bil borde ha varit försäkrad mot eventuell olycka men si..... det var den inte!!!!! Det går inte ihop för mig!!!! Det är inga summor att tala om - det är principen!!!
Nån som har nån vettig synpunkt på detta?
Mängden avställda och oförsäkrade fordon i trafiken är galet hög. Går man på någon parkering och ser en udda bil på något sätt (inte medelsvensson leasingkontainer 3 år) så är oddsen ganska låga för att den är avställd och oförsäkrad.
Polisen bryr sig inte ett piss. För ett par månader sen rapporterade jag en stulen bil, ett avställt fordon där människorna höll på med antagligen knarkhandel. Fick sitta i kö, sedan ringde de tillbaka efter 3 timmar. Jag hade även foton på en av personerna när de satt i bilen. De brydde sig inte.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.