Nästa artikel
Bilfrågan: Billigare batteri till BMW:n?
Bilfrågan

Bilfrågan: Billigare batteri till BMW:n?

Publicerad 25 mars 2019 (uppdaterad 28 april 2021)
”Finns något billigare alternativ? Kan man till exempel koppla bort start/stopp?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Det är dags att byta batteri på min BMW 318i, 2008. BMW-verkstaden föreslår ett AGM-batteri. Det kostar cirka 4.800 kr inklusive registrering i datan. Alternativt ett syrabatteri men då krävs omprogrammering och kostnaden blir cirka 4.100 kr. Bilen har start/stopp-system vilket sägs ställa särskilda krav. Finns något billigare men fullgott tredje alternativ? Kan man till exempel koppla bort start/stopp?
Svante

Svar:
Bilar med start/stopp har oftast ett kraftigare batteri eftersom man förutsätter fler starter, vilket särskilt vintertid kostar energi. Dieselbilar med start/stopp kan till och med ha två batterier, där ett mindre AGM-batteri fungerar som en back-up för upprepade startcykler. AGM-batteriet har högre laddningsmottaglighet och längre livslängd. Det är just därför du har ett sådant batteri i din bil. Och det har ju tydligen klarat en längre livslängd än vad ett enklare batteri skulle ha gjort. Skillnaden mellan de två alternativen talar därför för ett nytt AGM-batteri. Att koppla bort start/stopp tror jag inte att din BMW-verkstad vill vara med om, eftersom bilen är certifierad med systemet för att minska utsläppen i stadstrafik.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-03-25 10:17
Svenne60

Återigen får man lära sig något nytt om nackdelarna med modern enormt fördyrande teknologi. Start o stopp är plakatpolitik, och ger knappast några miljöfördelar. En annan fördyring har vissa bilar med givare för kontroll av lufttryck. De kan kosta tusenlappar att byta och gör att något måste programmeras om vid däckbyte. Fy tusan för all fördyrande krångel som inte ger något annat än i teorin.

#2 • Uppdaterat: 2019-03-25 10:28
Henrik M

Svenne: Nu vet jag inte vad du själv har för bil, men har man bara kört en liten stund med start/stopp så inser man att det inte bara handlar om miljön utan först och främst hur otroligt behagligt det är när bilen blir tyst när man står still istället för att stå med motorn igång!
Sen om man köper en lite mer än 10 år gammal BMW med nyare teknik måste man väl ändå från start få ha med i beräkningarna att den kommer kosta i underhåll med.

#3 • Uppdaterat: 2019-03-25 11:00
Guzzi

Ännu en artikel som gör att man är oändligt tacksam över att fortfarande kunna köra omkring i sin Volvo Amazon. Brukar (brukar och brukar - är 5 år sedan sist) köpa batteri på skroten för typ 150 kr - den behöver inte mycket för att hicka igång. Och vid trafikljusen lyssnar jag mer än gärna på B20 motorns trygga tickande.

#4 • Uppdaterat: 2019-03-25 11:13
Rutger Jönåker

Undrar om inte WLTP tar bort många såna här saker som inte gör någon egentlig nytta. Start/stopp var något som gav lägre förbrukning i NEDC, därför försågs bilarna med det. Minns att nån biltidning testade hur mycket man sparade med detta. Det var inte många cl...

#5 • Uppdaterat: 2019-03-25 11:51
Gäst (ej verifierad)

4.800, är det möjligt?

Isof ytterligare en bekräftelse varför jag inte kör BMW. Fina bilar, (3-serie iaf), men ack så dyra att underhålla. Och att märket tillsammans med Audi väldigt ofta framförs av , hm, "något mindre lämpliga förare" är inte heller något plus. (Men alla som hänger på detta forum och kör märkena är självklart samtliga "vägens riddare" och behöver naturligtvis inte ta åt sig ;-)

Start/stopp är en totalt onödig funktion som dessutom knappast är bra för motorns långsiktiga välmående. Efter två år med den i Mazdan är jag lika negativ fortfarande.

#6 • Uppdaterat: 2019-03-25 12:21
Skodaägare

Brukar själv stänga av start/stopp-systemet i min BMW varje gång jag startar. Denna funktion drog ur batteriet i förtid på min förra BMW 118d, så jag vägrar att använda den. Lyckligtvis sitter avstängningsknappen alldeles bredvid startknappen så det låter sig göras utan större åthävor.

#7 • Uppdaterat: 2019-03-25 12:35
christer_1

Herregud 4100 kronor för nytt batteri och omprogrammering. Jag gav 1650 kronor för ett nytt batteri till Insignian i December-2018. Its enough!

#8 • Uppdaterat: 2019-03-25 12:42
adzam

typiskt tyska premium bilar.

#9 • Uppdaterat: 2019-03-25 13:31
Klarsynt

Jaa... här är priset för allt bling-bling och idiotiska onödigheter.

.

#a • Uppdaterat: 2019-03-25 14:08
107Carlsson

Minns idiotreklamen från Volvo för några år sedan där en kissnödig förare anlände Kiruna efter att han kunnat köra från typ Malmö utan att behöva kliva ur för att tanka tack vara start/stopp.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.