För att hjälpa bilen att stå emot rost borde plastsköldarna undertill ibland tas bort vid tvätt.
"Jag har lärt mig att spola underredet och hjulhusen för att få bort grus och salt. Men behöver man det på moderna bilar?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har läst den intressanta artikeln om rostangrepp som döljs av plastkåpor. Jag har lärt mig att spola underredet och hjulhusen för att få bort grus och salt med mera. Men behöver man det på moderna bilar med innerskärmar och plastkåpor? Man spolar ju plasten och plast rostar ju inte. Hur gör ni med testbilarna?
Jan Lindal
Svar:
Nej, plast rostar inte och sköldar under bilen vore kanske ett bra skydd om de var täta. Men det drar in massor av grus, lort och fukt under kåporna. Många bilar har inget rostskydd på underredet. Tillverkarna tycker uppenbarligen att plastsköldarna räcker.
Men när det ligger salt lort och skaver mot plåten börjar det rosta. Det är även illa med många innerskärmar (främst i bakre hjulhusen) som ofta görs av ett slags filtmaterial, vilket drar åt sig fukt.
För att hjälpa bilen stå emot rostangrepp borde plastsköldarna undertill tas bort med vissa mellanrum och plåten spolas ren. Innerskärmarna bak kan tas bort och ersättas med ett kraftigt lager underredskydd. Vi låter våra testbilar vara som de levereras från fabrik. Endast då kan vi ju se vilka negativa effekter olika konstruktionslösningar har.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Spolar du underredet vid tvätt?
Fråga:
Jag har läst den intressanta artikeln om rostangrepp som döljs av plastkåpor. Jag har lärt mig att spola underredet och hjulhusen för att få bort grus och salt med mera. Men behöver man det på moderna bilar med innerskärmar och plastkåpor? Man spolar ju plasten och plast rostar ju inte. Hur gör ni med testbilarna?
Jan Lindal
Svar:
Nej, plast rostar inte och sköldar under bilen vore kanske ett bra skydd om de var täta. Men det drar in massor av grus, lort och fukt under kåporna. Många bilar har inget rostskydd på underredet. Tillverkarna tycker uppenbarligen att plastsköldarna räcker.
Men när det ligger salt lort och skaver mot plåten börjar det rosta. Det är även illa med många innerskärmar (främst i bakre hjulhusen) som ofta görs av ett slags filtmaterial, vilket drar åt sig fukt.
För att hjälpa bilen stå emot rostangrepp borde plastsköldarna undertill tas bort med vissa mellanrum och plåten spolas ren. Innerskärmarna bak kan tas bort och ersättas med ett kraftigt lager underredskydd. Vi låter våra testbilar vara som de levereras från fabrik. Endast då kan vi ju se vilka negativa effekter olika konstruktionslösningar har.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Spolar du underredet vid tvätt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Verkar som om biltillverkarna anser att rost som inte syns (p.g.a. plastsköldar) finns inte.
Rost må vara ful och irriterande men dagens bilar skrotas inte p.g.a. rostangrepp utan att de för övrigt blir för dyra att reparera (planerat åldrande). Bilar byggs så att ett antal svindyra komponenter- / service går sönder / infaller ung. samtidigt ( vid ca. 10-12års ålder / ca. 20-25.000 mil). Bilens värde är då lägre än reparationernas, med skrotning som följd. Slit och släng.
Det tycks inte vara något problem med plastsköldar , åtminstone inte på bilen som visas på bild.
Där är plastsköldarna synnerligen minimala (syns faktiskt inte ens).
PÅ golf V bak kan man inte bara ta bort dessa innerskärmar utan vidare då övre stötdämparfästet kommer att fyllas med skit, men att at bort dessa och göra rent och sedan rostskydda och återmontera är inte helt fel
"Rust Never Sleeps" hette en skiva med Neil Young & Crazy Horse för ungefär 40 år sedan.
Lika aktuell idag...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.