"Om man bara använder dragkroken till cykelhållare, behövs elsats?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Är det lagligt att på personbil, ny eller gammal, ha en dragkrok monterad men utan elsats om den endast används till cykelhållare? Hur reagerar bilprovningen vid besiktning och vilka straffavgifter eller bötesbelopp kan det eventuellt handla om?
Cykeltransport
Svar:
Det var en intressant fråga och som jag för säkerhets skull vidarebefordrade till Transportstyrelsen för att få ett korrekt svar på. Och i TSFS 2017.54, bilaga 9.1.6 anges kontroll rörande kopplingsanordnings släpvagnskontakt och hur brister bedöms. Det ska uppenbarligen finnas en kontakt. Funktion kontrolleras om släpvagn medföljer vid besiktning. Om släpvagnskontakt saknas är ”påtagligt skadad” eller kan antas ha ”funktion osäker” bedöms det som ”2x”, vilket innebär att ”fordonet uppfyller inte föreskrivna krav men bristen är enkel ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt”. Det krävs inte efterkontroll, om inte flera sådana anmärkningar givits, men felet ska åtgärdas och ger ombesiktning om det inte åtgärdats nästa gång, eller vid ”flygande besiktning”. Monterar du ett drag så ska det med andra ord finnas en släpvagnskontakt. Och det är väl lika så gott, eftersom om du lånar ut bilen eller säljer den, så skulle annan förare frestas använda en släpvagn utan baklysen. Så bedömningen är egentligen mild. Men ertappas man med en tillkopplad släpvagn så lär ju följderna bli både böter och besiktning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Fråga:
Är det lagligt att på personbil, ny eller gammal, ha en dragkrok monterad men utan elsats om den endast används till cykelhållare? Hur reagerar bilprovningen vid besiktning och vilka straffavgifter eller bötesbelopp kan det eventuellt handla om?
Cykeltransport
Svar:
Det var en intressant fråga och som jag för säkerhets skull vidarebefordrade till Transportstyrelsen för att få ett korrekt svar på. Och i TSFS 2017.54, bilaga 9.1.6 anges kontroll rörande kopplingsanordnings släpvagnskontakt och hur brister bedöms. Det ska uppenbarligen finnas en kontakt. Funktion kontrolleras om släpvagn medföljer vid besiktning. Om släpvagnskontakt saknas är ”påtagligt skadad” eller kan antas ha ”funktion osäker” bedöms det som ”2x”, vilket innebär att ”fordonet uppfyller inte föreskrivna krav men bristen är enkel ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt”. Det krävs inte efterkontroll, om inte flera sådana anmärkningar givits, men felet ska åtgärdas och ger ombesiktning om det inte åtgärdats nästa gång, eller vid ”flygande besiktning”. Monterar du ett drag så ska det med andra ord finnas en släpvagnskontakt. Och det är väl lika så gott, eftersom om du lånar ut bilen eller säljer den, så skulle annan förare frestas använda en släpvagn utan baklysen. Så bedömningen är egentligen mild. Men ertappas man med en tillkopplad släpvagn så lär ju följderna bli både böter och besiktning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.