"Det är ju tillåtet att cykla på övergångsställe. Varför har vi då cykelpassager?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Det är ju tillåtet att cykla på övergångsställe. Varför har vi då cykelpassager? Inget av alternativen ger ju cyklisten företräde, så vad är då skillnaden?
Körkort -58
Svar:
Det kan man faktiskt fråga sig. Cyklister får korsa en väg på ett övergångsställe avsedd för gående. Men det är ändå inte att rekommendera att cykla över gatan, där det kanske finns gående, eller på grund av att bilister inte är beredda på att en cyklist närmar sig övergångsstället mycket snabbare. Men så har som du påpekar heller inte bilisten i det fallet väjningsplikt annat än mot gående. Cyklisten har dessutom också väjningsplikt mot gående. Skillnaden är kanske att det inte alltid finns övergångsställen vid cykelpassager, bland annat på vägar där hastigheten är satt till över 50 km/tim och där man kanske inte vill ha ett obevakat övergångsställe. Generellt försöker man ju separera gående och cyklister och det är bara barn upp till och med 8 år som får cykla på trottoarer och gångbanor. Men det finns ju också bevakade cykelpassager (med trafiksignaler).
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Tycker du att cykelpassager gör nytta?
Fråga:
Det är ju tillåtet att cykla på övergångsställe. Varför har vi då cykelpassager? Inget av alternativen ger ju cyklisten företräde, så vad är då skillnaden?
Körkort -58
Svar:
Det kan man faktiskt fråga sig. Cyklister får korsa en väg på ett övergångsställe avsedd för gående. Men det är ändå inte att rekommendera att cykla över gatan, där det kanske finns gående, eller på grund av att bilister inte är beredda på att en cyklist närmar sig övergångsstället mycket snabbare. Men så har som du påpekar heller inte bilisten i det fallet väjningsplikt annat än mot gående. Cyklisten har dessutom också väjningsplikt mot gående. Skillnaden är kanske att det inte alltid finns övergångsställen vid cykelpassager, bland annat på vägar där hastigheten är satt till över 50 km/tim och där man kanske inte vill ha ett obevakat övergångsställe. Generellt försöker man ju separera gående och cyklister och det är bara barn upp till och med 8 år som får cykla på trottoarer och gångbanor. Men det finns ju också bevakade cykelpassager (med trafiksignaler).
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Tycker du att cykelpassager gör nytta?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett stort vansinne som bara ställer till elende där dom finns.
I den stad där jag bor finns inte en enda cykelöverfart - blott cykelpassager och övergångsställen. Men många cyklister tycks tro att det finns cykelöverfarter.
Tur att alla bilister kör efter alla regler i trafiken som finns, hastighetsbegränsningen t.ex......
Den här broschyren skulle många behöva läsa, https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/produkter/cykelpassager-och-cykeloeverfarter-a5_webb_uppd.2020.pdf
Exemplen på sida 8 är många bilister som inte känner till. Samma sak när det är förhöjningar och s.k. ”hajtänder” målade på körbanan så är det inte många bilister som vet vad det innebär.
Med tanke på Erik Rönnbloms svar ”att bilister inte är beredda på att en cyklist närmar sig övergångsstället mycket snabbare” är det bra att cykelpassager används då vägmarkering M16 (den målade streckade linjen bredvid övergångsstället) uppmärksammar fordonsförare på att cyklister kan komma att passera vid övergångsstället.
Cyklar väldigt mycket numera och kan konstatera att i princip alla bilister är väldigt hänsynsfulla. Förvisso trevligt och jag är mycket tacksam, men samtidigt kan det bli lite situationer där jag på cykeln har solklar väjningsplikt och stannar, men bilisten stannar ändå -det enklaste brukar vara att jag cyklar ändå, och vinkar ett tack till bilisten (annars står vi bara där och viftar fram varandra).
Ännu mer förvirrat och farligt för cyklister i Örebro där Hagagatan har en knepig korsning med Björkallén på norra sidan.
Utan varje form av markering på vägbanan eller med skyltning finns det kvar kantsten och asfalt från det som tidigare varit någonting för gångare/cyklister, fortfarande ofta använt av dylika trafikanter. Överraskningen för bilförare utan lokalkännedom är total när främst cyklister tvärsvänger från den parallella cykelbanan och korsar!
Man får inte cykla på trottoaren. När man cyklar är det jobbigt att göra stopp, så man måste få upp farten igen. Sen tittar inte alla cyklister vad som är omkring dem i trafiken.
Carl, vem påstår att man får cykla på trottoaren?
Sedan kan jag tycka att det finns både passage och övergång för cyklister är dumt.
Se hellre till att där det finns en cykelväg så låt det vara en cykelövergång. Jag upplever också som Leif att väldigt många bilister stannar för mig när jag vill korsa gatan, även om jag inte har några tankar om att försöka hävda något företräde.
Barn får t.o.m. det år de fyller 8 cykla på trottoar och gångbana om cykelbana saknas.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.