Nästa artikel
Bilfrågan: Behöver vi rostskydda?
Bilfrågan

Bilfrågan: Behöver vi rostskydda?

Publicerad 2 maj 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om det är värt att lägga pengar på en nyinköpt Peugeot Partner Tepee.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Behöver vår nya bil extra rostskyddsbehandling (enligt ett utskick från Dinitrol Center)? Bilen heter Peugeot Partner Tepee.
Maith Hagelin
 
Svar:
Tänker ni behålla bilen länge är det en god idé att kosta på en extra rostskyddsbehandling, för Peugeot Partner har inget bra grundskydd. Den fick en tvåa när vi besiktade den. Testet gjordes visserligen 2008 när modellen var ny, men det skulle förvåna om skyddet blivit förbättrat. Peugeot utmärker sig inte för bra rostskydd på någon modell. Låt en seriös rostskyddsfirma kolla bilen så får du i detalj veta vad som behöver göras åt den.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du – rostskyddsbehandla eller inte?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-02 08:35
Koogan

Rostskyddsbehandla alla gånger!
Dels behåller du en finare bil när åren går, dels får du tillbaka det när du säljer den begagnad.
I know. ;)
Det är bara Win win. på alla bilmodeller.

Senast gjorde jag det på min Ford Focus ST, och tio år senare sålde jag den helt rostfri - klart dyrast på blocket. ;) Fick tillbaka pengarna and then some. ;) Fanns ju ingen annan rostfri bil av samma årsmodell. :P

#2 • Uppdaterat: 2016-05-02 18:03
Mumma-48

Min uppfattning är tyvärr att ViB:s rostskyddstester inte säger ett dugg. Jag har sett bilar som har fått höga betyg som rosten kommit på efter 3-5 år och bilar med låga betyg som vid okulär kontroll ser förvånansvärt bra ut vid samma ålder. Det känns lite som tombolan på tivolit.

#3 • Uppdaterat: 2016-05-02 20:04
Torulf

Man kan prata hit och dit en hel del angående om det är försvarbart att kosta på en rostskyddsbehandling eller inte, men faktum kvarstår att det är småpengar i sammanhanget om man nu ändå skall göra en så dyr investering som en ny eller ganska ny bil innebär.
Det man med säkerhet vet är att bilen blir mer motståndskraftig mot rost om man gör något åt saken.
Saxat från artikel av Bosse bildoktorn säger en hel del om detta:
"Om alla som köpte en ny bil lämnade in den på rostskyddsbehandling så skulle rosten inte vara­ ett problem. Men behandlingen ska göras av ett företag som arbetar med en etablerad metod som Tectyl, Dinitrol eller liknande. Ty den som använder amatörmässiga metoder som spillolja, eller fel sorts hålrumsvax, förstör det rostskydd som redan finns."
Källa:
http://www.rostskydd.info/bosse-bildoktor-om-rostskyddsgaranti/

#4 • Uppdaterat: 2016-05-02 21:42
Amazon_1

VIB;s rostskyddstester visar om ett visst fabrikat och modell har en genomtänkt konstruktion från start , den säger inget om hur en viss individuell bil kommer att rosta.
Det finns många parametrar som fabrikanten måste tänka på ; stålkvalitén , galvaniseringen(tjocklek mm) , lackkvalité, fabrikens kvalitetskontroller o.s.v.
Jag väljer hellre en ny bil med en vettig konstruktion än en med dålig.
Har man otur kan en bil med betyg 5 rosta mer än en med betyg 2 men sannolikheten
för detta är inte så stor och det är därför VIB:s tester och viktiga.

#5 • Uppdaterat: 2016-05-02 22:55
Torulf

Jag trodde i min enfald att dagens robotiserade bilfabriker skulle ha en bättre process-duglighet än vad jag tyvärr själv i alla fall fått erfara. Jag har en VW Passat Variant 2014 (generation B7) och lämnade in den på en TKD-behandling som ny. Jag fick vara med när rostskyddsfirman inspekterade insidan på bagageluckan då man konstaterade att det saknades hålrumsvax från fabriken! Enligt Rostskyddsmetoder AB som Vi Bilägare anlitar vid betygsbedömning av bilars rostskydd så skall VW Passat av denna generation ha invändigt behandlad baklucka. Då kan man ju undra hur många av denna bilmodell som saknar detta samt hur det står till med processdugligheten i fabrik!? Sedan hör det dessutom till saken att föregående generation Passat (B6) var ju den som fick sämst betyg enligt en nyligen offentlig-gjord rapport samt att VW enl. tidigare artikel i Vi Bilägare påstår att det fanns tillverkningsproblem med B6 som inte skulle beröra B7. Ändå saknas hålrumsvax på hur många B7??? Så här med facit i hand så ångrar då inte jag att jag gjorde en TKD-behandling.
Men detta med slarvigt utfört rostskydd från fabrik kanske inte är så förvånande med tanke på allt annat avseende kvalitet som man osökt kommer att tänka på i samband med VW (DSG-problem, Rostiga gastankar, utslitna kamkedjor, problem med AC-kompressorer etc.) och med tanke på hur man nu senast hanterat detta med Dieselgate samt mörkandet av på vilka grunder man utvärderat åtgärdens påverkan på prestanda och förbrukning? Synd att svärta ner sådana i grunden annars bra bilar! Nej nu inser jag att jag glidit bort från sakfrågan i tråden. Ursäkta för det.

#6 • Uppdaterat: 2016-05-03 15:02
Peugo

Skulle inte slösa pengar på någon behandling. Den från fabriken är tillräckligt bra i denna bil.

#7 • Uppdaterat: 2016-05-03 19:19
erikivan72

Om det finns chans att ni ska ha bilen i 5 år eller mer - rostskydda!
Och vänta inte. Sett till vad en bil kostar är rostskydd inte så dyrt.

#8 • Uppdaterat: 2016-05-03 19:21
erikivan72

Torulf - brorsans passat fick de göra om bakluckan redan efter 1 år, för den rostade. Var en 2013 han hade.
Vw är ett skämt!

#9 • Uppdaterat: 2016-05-03 22:09
Torulf

Peugo: Jag håller inte med dig.
Det är nog snarare definitivt värt att rostskydda en bil som hade så dåligt en betyg som en 2:a som denna Peugeot fick av Vi Bilägare 2008 (och som man skulle bli förvånad över om rostskyddet förbättrats på sedan dess, som Marianne Sterner skriver).
I mitt fall så hade Passaten en 4:a, men jag tvekade inte att låta utföra Dinitrol TKD Tuff Kote Dinol (enligt uppgift marknadens ledande och mest omfattande rostskyddsbehandling).
Rosten blir ju sannolikt inget problem om man som Bosse Bildoktorn säger utför en riktig rostskyddsbehandling med en etablerad metod.
Det finns så mycket annat i utrustningsväg till en bil att lägga pengarna på som är totalt onödigt vid en jämförelse med detta som dessutom höjer andrahandsvärdet. Detta ger win-win och förmodligen en godare nattsömn på köpet. :)

Erikivan72: men vad säger du, en 2013? Det var som attan! Jag har noterat att dräneringshålen är igenpluggade och igenlackade på bakluckan, hur tänkte VW:s konstruktionsgranskare här? Jag hade tänkt ta bort mina pluggar men blev avrådd av Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB som sade att det då kan uppstå rost runt hålen eftersom man bryter lackskiktet samt att det blir uppenbart att man gjort inverkan och därmed kan rostskyddsgarantin sättas ur spel. Suck...det luktar planerad livslängdsförkortning lång väg! Jag har dock i efterhand kollat bakluckan och det står inget vatten i den tack och lov. Om en mindre mängd vatten skulle lägga sig i falsen så vet jag i alla fall att hålrumsvaxet (i och med extra rostskyddsbehandlingen TKD) fyller sin funktion och hindrar vatten och syre att komma åt och orsaka korrosion.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.