Nästa artikel
Bilfrågan: Behöver vi rostskydda?
Bilfrågan

Bilfrågan: Behöver vi rostskydda?

Publicerad 2 maj 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om det är värt att lägga pengar på en nyinköpt Peugeot Partner Tepee.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Behöver vår nya bil extra rostskyddsbehandling (enligt ett utskick från Dinitrol Center)? Bilen heter Peugeot Partner Tepee.
Maith Hagelin
 
Svar:
Tänker ni behålla bilen länge är det en god idé att kosta på en extra rostskyddsbehandling, för Peugeot Partner har inget bra grundskydd. Den fick en tvåa när vi besiktade den. Testet gjordes visserligen 2008 när modellen var ny, men det skulle förvåna om skyddet blivit förbättrat. Peugeot utmärker sig inte för bra rostskydd på någon modell. Låt en seriös rostskyddsfirma kolla bilen så får du i detalj veta vad som behöver göras åt den.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du – rostskyddsbehandla eller inte?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2016-05-03 19:19
erikivan72

Om det finns chans att ni ska ha bilen i 5 år eller mer - rostskydda!
Och vänta inte. Sett till vad en bil kostar är rostskydd inte så dyrt.

#8 • Uppdaterat: 2016-05-03 19:21
erikivan72

Torulf - brorsans passat fick de göra om bakluckan redan efter 1 år, för den rostade. Var en 2013 han hade.
Vw är ett skämt!

#9 • Uppdaterat: 2016-05-03 22:09
Torulf

Peugo: Jag håller inte med dig.
Det är nog snarare definitivt värt att rostskydda en bil som hade så dåligt en betyg som en 2:a som denna Peugeot fick av Vi Bilägare 2008 (och som man skulle bli förvånad över om rostskyddet förbättrats på sedan dess, som Marianne Sterner skriver).
I mitt fall så hade Passaten en 4:a, men jag tvekade inte att låta utföra Dinitrol TKD Tuff Kote Dinol (enligt uppgift marknadens ledande och mest omfattande rostskyddsbehandling).
Rosten blir ju sannolikt inget problem om man som Bosse Bildoktorn säger utför en riktig rostskyddsbehandling med en etablerad metod.
Det finns så mycket annat i utrustningsväg till en bil att lägga pengarna på som är totalt onödigt vid en jämförelse med detta som dessutom höjer andrahandsvärdet. Detta ger win-win och förmodligen en godare nattsömn på köpet. :)

Erikivan72: men vad säger du, en 2013? Det var som attan! Jag har noterat att dräneringshålen är igenpluggade och igenlackade på bakluckan, hur tänkte VW:s konstruktionsgranskare här? Jag hade tänkt ta bort mina pluggar men blev avrådd av Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB som sade att det då kan uppstå rost runt hålen eftersom man bryter lackskiktet samt att det blir uppenbart att man gjort inverkan och därmed kan rostskyddsgarantin sättas ur spel. Suck...det luktar planerad livslängdsförkortning lång väg! Jag har dock i efterhand kollat bakluckan och det står inget vatten i den tack och lov. Om en mindre mängd vatten skulle lägga sig i falsen så vet jag i alla fall att hålrumsvaxet (i och med extra rostskyddsbehandlingen TKD) fyller sin funktion och hindrar vatten och syre att komma åt och orsaka korrosion.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.