Frågeställaren undrar om det kan vara en bra idé att rostskydda sin nyinköpta Volvo S80.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag är ägare till en ny Volvo S80 och min fråga är om man behöver göra en rostskyddsbehandling på den? Jag har planer på att behålla bilen länge, typ tio år.
Peter
Svar:
Om du ska behålla bilen i många år är det klokt att låta rostskydda den, för S80 har en del brister som kan orsaka rost. En undersökning som gjorts av Swerea Kimab avslöjar att bakre hjulhusen blir angripna, liksom underredet mellan tanken och reservhjulsbaljan.
Undertill har S80 många otätade skarvar och skyddet inuti balkarna är inte så bra. Motorhuven är dock av aluminium och rostsäker men bakluckan saknar invändig behandling. När vi besiktade S80 som ny fick den ett högt betyg, fyra av fem möjliga. Det sänktes dock till en trea när Kimab-rapporten kom. Tänker du behandla bilen är det bra att göra det när den är ny.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Fråga:
Jag är ägare till en ny Volvo S80 och min fråga är om man behöver göra en rostskyddsbehandling på den? Jag har planer på att behålla bilen länge, typ tio år.
Peter
Svar:
Om du ska behålla bilen i många år är det klokt att låta rostskydda den, för S80 har en del brister som kan orsaka rost. En undersökning som gjorts av Swerea Kimab avslöjar att bakre hjulhusen blir angripna, liksom underredet mellan tanken och reservhjulsbaljan.
Undertill har S80 många otätade skarvar och skyddet inuti balkarna är inte så bra. Motorhuven är dock av aluminium och rostsäker men bakluckan saknar invändig behandling. När vi besiktade S80 som ny fick den ett högt betyg, fyra av fem möjliga. Det sänktes dock till en trea när Kimab-rapporten kom. Tänker du behandla bilen är det bra att göra det när den är ny.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
10 årmed Volvo ger inga problem med allvarlig rost på Volvo det är min erfarenhet!
Rostskyddsbehandling är onödig på svenska bilar men det mesta tillverkat söder om landsvägen ska du vara mer misstänksam mot.
Ska du behålla Volvon 15-20 år är det kanske värt pengarna ur utseende synpunkt men men annars är det bortkastade pengar!
Ligger i samma fil som lackkonservering som är dyrt och inte ger nåt mervärde vid inbyte
Det är inbytesvärdet som är kärnfrågan rent ekonomiskt!
Har 50 års erfarenhet med Volvo det var bara en modell som rostade rejält på 70 talet en årsmodell av 140 när man tog bort ett skikt på ytterlackeringen som straffade sig hårt.
Tyvärr Bengt så blev Volvos rostskydd och även konstruktionslösningar sämre när Ford tog över som ägare och denna S80 är därmed sämre rostskyddad än den tidigare generationen, som var riktigt bra. Så ska Peter ha kvar sin S80 i 10år är det klokt att låta rostskydda bilen.
Att fråga Vib om råd angående rostskydd är som att ställa samma fråga direkt till de som lever på att utföra dessa.
Vad gäller att rostskydda en ny bil så är det ungefär som att ge bort pengarna till någon som skrattar dig i ansiktet när du går!
Tyvärr blir vi skrattade i ansiktet utav många då vi köper en bil. Vi vill gärna betala galet mycket för en bil som ser fin ut och som har extremt mycket effekt och utrustning som vi inte riktigt vet hur och när det behövs. Riktigt najs är det även om grannen blir lite extra avundsjuk på köpet. Till detta skall vi sedan betala absurt mycket pengar när tillverkaren tycker att det är dax för service.Allt skall nämligen gärna bytas i förtid för att maximera förtjänsten. Den nya fina bilen är däremot bättre på en del punkter än sina forntida släktingar och en av dessa är att den faktiskt står emot rost betydligt bättre idag. Ironiskt nog så är detta inte nödvändigt eftersom att all teknik i bilarna gör att en bil tillverkad 2016 med väldigt liten sannolik kommer att rulla om ca 15år ....
En Volvo V70 som 2006 kostade ca 300.000kr säljs idag hos återförsäljaren för ca 50.000kr ( med ca 2000mil/år bakom sig )
Vad tror ni att den byts in för? ( med eller utan detta rostskydd )
Den nya bilen kommer att kosta mer att äga under samma period eftersom att den innehåller mer teknik och verkstäderna har höjt sina priser.
Löjligt liten betydelse säger någon "i det stora hela" ....Jo kanske har det inte så stor betydelse när man kommer att lägga ner 6-700.000kr på sin bil att spendera kanske 10.000kr mer men är det inte så att många utav oss har en benägenhet att glömma bort alla dessa "mindre" kostnader?
Mindre kostnader som blir enorma över många mil och år så jo,...jag anser att det är onödigt att betala för något som inte behövs eller höjer bilens värde med en enda krona...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.