Nästa artikel
Bilfrågan: Bästföredatum på däck?
Bilfrågan

Bilfrågan: Bästföredatum på däck?

Publicerad 8 december 2014 (uppdaterad 8 december 2014)
Vad gäller angående bestföredatum på däck?
Kan ett däck ligga oanvänt i flera år och fortfarande betraktas som nytt? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se

Fråga:
Hur många år från tillverkningsdatum kan få gå för att man ska betrakta ett däck som nytt?
 Per Olsson
 
Svar:
Branschen menar att däck som lagras på rätt sätt inte åldras förrän de börjar användas. Hos de flesta däcksfirmor sker nog lagringen korrekt. Väg- och Transportforskningsinstitutet har testat tre år gamla vinterdäck som visade sig ha lika bra grepp som nytillverkade. Tillverkningsdatum går att se på däcket. Det är en fyrsiffrig kod som finns i slutet av DOT-märkningen. De två första siffrorna anger vilken vecka däcket är tillverkat och de två sista står för året. 2814 betyder alltså att däcket är tillverkat i vecka 28 i år. Det finns mycket att läsa om däck och märkningar på www.dackweb.se eller www.dackinfo.se.
Marianne Sterner

Diskutera: Hur förvarar du dina däck?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-08 11:06
Tjalle

Marianne bortser från en sak - speciellt för vinterdäck - det pågår en ständig utveckling. Ibland byter man beteckning - men inte alltid.

Ett 4 år gammalt vinterdäck har dels 4 år gammalt gummi= hårdare, och sannolikt "gammal" konstruktion.

Jag skulle aldrig acceptera fyra år gamla däck.- inte ens om jag fick "bra" rabatt.

Det framgår inte om VTI provat dubbade eller odubbade vinterdäck?

Jag köpte vinterdäck i år och övertygade mig om att dom var tillverkade 2014.

#2 • Uppdaterat: 2014-12-08 14:58
Axelman

VTi har testat. Hur då?

#3 • Uppdaterat: 2014-12-14 21:15
zanzibar

Bra och bättre vinterdäck är tvetydigt, däcktesterna borde göras i samma miljö som är efter vägarna, t.ex efter E4´an, åtminstone efter en saltad väg och inte på en torr isbana.
Saltet som fastnar på däcken kan ge en helt annan bromssträcka, i vissa fall kan det bildas en hinna på däcken som gör dom svårhanterliga även med bra mönster, när det växlar mellan + - och några grader kallt, då är det enbart dubbarna som räddar bilen från en incident.
Testerna är lite konstiga ibland, med samma Bolag som tillverkat både underkända lågprisdäcken och kvalitetsdäcken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.