På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Sambon och jag är ute efter en prisvärd suv som är säker, har hyfsad bränsleekonomi och mycket komfort! Vi bor i Värmland med flera branta, leriga och hala backar upp till huset. Jag har kollat på Volvo XC70 samt XC90, men enligt forum och liknande är XC90 inte så bra. Stämmer det? Ska man satsa på en Land Rover/Range Rover? Eller är det bara rost och elektronikproblem?
Anders
Svar:
Volvo XC90 hade i början problem med hjullager och spindelleder men dessa ska ha bytts ut på alla bilar. Handbromsen kan vara svag och det bör kollas på den bil du eventuellt tittar på. Är bilen äldre än åtta år kan det vara fara för att styrenheten till Haldexsystemet börjar krångla och måste bytas ut. På tidigare modeller av XC90 kan också radiopanelen slockna på grund av glapp.
Om eventuella elektronikproblem med Range respektive Land Rover vet vi inte så mycket. Den enda vi testat på senare år är Range Rover Evoque. Den torde dock inte drabbas av några svåra rostproblem, ty den befanns ha ett medelbra rostskydd, en trea på den femgradiga skalan.
Har du tänkt dig att köpa en stor suv bör du kolla förbrukningen och vad bilskatten hamnar på. Den kan bli hög, speciellt på äldre bilar.
Det finns förstås också andra fyrhjulsdrivna suvar i den större klassen, exempelvis Kia Sorento, Hyundai Santa Fe och Audi Q7 för att nämna några. Fyrhjulsdrivna kombibilar som kan konkurrera med Volvo XC70 är Skoda Octavia 4X4 eller Scout, VW Passat Alltrack, Audi Allroad och Subaru Legacy.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Volvo xc70 lär vara en ypperlig bil för ändamålet om man inte måste flascha sig i en riktig suv. Behöver man terrängegenskaper så lär Toyota land cruiser vara bra, eller pajero från Mitsubishi, och g-wagon från MB såklart. I en range Rover lär man åka kungligt oavsett yttre förhållanden, synd bara att det kostar så mycket
Håller med nedan talare, eller skrivare, en XC70 borde vara en av de bästa kompromisserna för deras behov. Kört 5500 mil med min nu sen februari och är brutalt nöjd. Däremot bör de helt klart från årsmodell 10 då motorerna blev mycket trevligare och snålare då. Gamla D5:an på 185 hästar är väldigt törstig vilket såklart även påverkar skatten ganska mycket som Marianne skriver.
En tung och klumpig SUV är inte optimalt även om den har "terrängegenskaper". Jag hade satsat på någon mer normal bil med vanlig fyrhjulsdrift om det nu verkligen är ett så stort problem. Skoda Scout, BMW X1 eller något åt det hållet. Då får man bra fyrhjulsdrift och inte en onödigt tung bil som kör ner sig så lätt. Mycket vikt är inte bra för terrängegenskaper, om jag säger "beach buggy" så kanske det blir enklare att förstå vad jag menar, en lätt och bil tar sig fram mycket lättare. Sedan är det lätt att man springer iväg och köper bil som skall ha alla egenskaper samtidigt, vad menar jag med detta...jo om det bara är så att man inte kommer upp till huset 1-3 dagar/år, skall man då köpa fyrhjulsdrift bara för denna lilla händelse eller parkera bilen nedanför backen dessa dagar!?. Då sparar man både pengar och miljö på att inte köpa den där fyrhjulsdriften och tung bil som släpper ut en massa extra avgaser.
brut 33: Mercedes E är en underbar bil men vad gäller leriga och ojämna backar m.m brister den tyvärr i markfrigången, den är väldigt låg även utan sportchassi. Hade en E220 -11 som tjänstebil och den skrapade i bara det blev en mindre grusväg med lite "vall" i mitten....
c k, det där med begagnat marknaden för XC70 skall du inte vara så säker på, om bara några år kan en XC70 vara kall som en fisk. Jag bygger min idé runt detta på framförallt två saker, utbudet ökar då fler köper XC70 än V70 än tidigare samt att XC70 ändå få anses som ganska törstig, det är en bil på nästan 1,9 ton och med fyrhjulsdrift så blir förbrukningen därefter. Men visst, Volvo har högt andrahandsvärde så är det men det kan förändras snabbt.
Styggavargen:
Du fortsätter med ditt mantra om vikter....då blir min fråga till dig, vilken annan bil med motsvarande egenskaper som XC70 väger mindre? Ge ett exempel på en fullstor kombi med 4WD, automat och markfrigång på över 20 cm och dragkapacitet på över 2 ton och som väger mycket mindre än 1900 kg?
Ibland måste man inse att man kan inte få allt, en rejäl bil väger mer helt enkelt än en simplare byggd och utrustad klenare bil.....
Håller med brut33. XC-modellerna är ingen höjdare på snabbare landsvägar. Gungig och vinglig med dålig vägkänsla.
Allroad betydligt modernare och bättre bil. Mindre traktor-lik.
Suzuki Grand Vitara årsmodell 2010 - 2014. Billigare och bättre än Volvo XC90.
Riktig fyrhjulsdrivning, hög och lågväxel, tyvärr bara låsbar mittdiffrential. Drar litern per mil, eller lite mer.
brut 33: Volvon finns med att beställa med ställbar fjädring, och även med det tillvalet billigare än A6 allroad. Helt klart är A6 allroad en riktigt bra bil men den är inte överlägsen Volvon som du vill få det till.
Wolseley: Nämn en till sak Vitaran är bättre på än XC90 än framkomligheten eventuellt? Snacka om att jämföra äpplen med giraffer....
Citroen C5 med Hydractive 3+ "fjädring".
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.