"Varför har det börjat dyka upp vätgasbilar och blivit så populärt med laddhybrider? Och kan inte Vi Bilägare i gemensam aktion sätta stopp för bilar med DRL-ljus?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Kan inte Vi Bilägare i en gemensam aktion med andra påverka berörda myndigheter att sätta stopp för bilar med DRL-system (varseljus) där inte bakljusen lyser. Samma sak gäller att personbilar inte längre behöver ha stänklappar. Tror nästan att varje bilägare har råkat ut för ett stenskott på sin bil från bilen framför på grund av att den inte har haft några stänkskydd. Varför har det helt plötsligt blivit så populärt med laddhybrider i år i förhållande med elhybrider. Man vet ju inte vad man ska välja i dag, tycker det känns som en enda röra bara samt att det just är laddhybrider som har orsakat flera bränder? Det börjar också dyka upp vätgasbilar. Har verkligen tekniken blivit så mycket säkrare nu på senare år?
Sven
Svar:
Belysning och annan utrustning spikas numera i ECE-reglementen eftersom vi ska ha gemensamma regler inom EU. Därför får vi ibland anpassa oss även om de inte är optimala i Sverige. Extra stökigt blir det eftersom det finns bilar som, om de har varselljus, ska ha inkopplade bak- och sidoljus om de är från 1979 fram till 2008. Från 2009 tillåts day-running lights (DRL) utan tända baklysen om de uppfyller det reglementet och från 2011 blev DRL fram obligatoriskt. Än så länge är det därför upp till bilägaren att se till att denne kör med korrekt belysning vid nedsatt sikt eller mörker. Försäljningshaussen av laddhybrider styrs till stor del av marknaden för tjänstebilar. Laddhybriden är attraktiv för den som slipper köpa bilen. Den gynnas av WLTP-normen och ger snarare bonus i stället för malus vid leasing. Rätt elinstallation och hantering vid laddning är däremot viktigt för att undvika risken för till exempel bränder. Vätgasbilar i kombination med bränslecell ger ju snabb tankning och inga lokala utsläpp. Rätt hanterad och med tankar som håller måttet är troligen vätgas inte besvärligare eller farligare än bensin eller el. Men tekniken är i sin linda och möjligheten att tanka är begränsad.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Kan inte Vi Bilägare i en gemensam aktion med andra påverka berörda myndigheter att sätta stopp för bilar med DRL-system (varseljus) där inte bakljusen lyser. Samma sak gäller att personbilar inte längre behöver ha stänklappar. Tror nästan att varje bilägare har råkat ut för ett stenskott på sin bil från bilen framför på grund av att den inte har haft några stänkskydd. Varför har det helt plötsligt blivit så populärt med laddhybrider i år i förhållande med elhybrider. Man vet ju inte vad man ska välja i dag, tycker det känns som en enda röra bara samt att det just är laddhybrider som har orsakat flera bränder? Det börjar också dyka upp vätgasbilar. Har verkligen tekniken blivit så mycket säkrare nu på senare år?
Sven
Svar:
Belysning och annan utrustning spikas numera i ECE-reglementen eftersom vi ska ha gemensamma regler inom EU. Därför får vi ibland anpassa oss även om de inte är optimala i Sverige. Extra stökigt blir det eftersom det finns bilar som, om de har varselljus, ska ha inkopplade bak- och sidoljus om de är från 1979 fram till 2008. Från 2009 tillåts day-running lights (DRL) utan tända baklysen om de uppfyller det reglementet och från 2011 blev DRL fram obligatoriskt. Än så länge är det därför upp till bilägaren att se till att denne kör med korrekt belysning vid nedsatt sikt eller mörker. Försäljningshaussen av laddhybrider styrs till stor del av marknaden för tjänstebilar. Laddhybriden är attraktiv för den som slipper köpa bilen. Den gynnas av WLTP-normen och ger snarare bonus i stället för malus vid leasing. Rätt elinstallation och hantering vid laddning är däremot viktigt för att undvika risken för till exempel bränder. Vätgasbilar i kombination med bränslecell ger ju snabb tankning och inga lokala utsläpp. Rätt hanterad och med tankar som håller måttet är troligen vätgas inte besvärligare eller farligare än bensin eller el. Men tekniken är i sin linda och möjligheten att tanka är begränsad.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Laddhybrid kan också vara attraktiv om man kan ladda hemma - eller på jobbet. Eldrift 50-100 km - räcker för många tof "jobbet".
Man "släpar" då på förbränningsmotor - som behövs i reserv och för längre resor. Alternativet är att släpa på batterier för långresor. Sannolikt tyngre - och kostar mer. Desutom finns det de som tycker om brum-brum :o)
Vätgas tillverkas- numera - huvudsakligen med el från vindkraft - inte särskilt miljöfarligt. Mycket få tankstationer - sannolikt utbyggt om 10 år.
Toyota har lagt ner ett jättejobb på att säkerställa säkerheten på de tankar som de tillverkar- "bjuder" på underlaget till konkurrenterna.
Powercell - GBG - har sålt rättigheterna för deras bränsleceller inom europeiska bilindustrin till Bosch, som i sin tur har sålt bränsleceller, inkl. kringutrustning till BMW. Kommer om c:a 3 år.
Vätgasbilar skulle fungera bäst om fler biltillverkare satsade på vätgas. Vätgasen tankas snabbt och utsläppen är bara vatten.
Och de slipper släpa på tunga batterier !!!
Tjalle: Hur många laddhybrider kan i verkligheten köra 50 -100 km? Det jag har läst mig till är snarare 20-50 km.
I din jämförelse mellan att släpa på batterier eller bensin skulle jag Inte tveka att släpa på batterier. Brum- brum känns omodernt.
Toyota har just presenterat laddhybrid med 95 km elkörning. Toyota ljuger inte.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.