På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Mercedes E220 av 2016 års modell på vilken växellådan slog vid växling. Jag lämnade den till en mindre verkstad som jag känner till. Bilen har rullat 45 000 mil och har ingen garanti kvar. Verkstaden skulle rengöra och byta växellådsoljan. Olja beställdes från Mercedes, vilka skickade olja för 7-växlad automatlåda fast min bil är 9-växlad. Nu har växellådan havererat. Mercedes hävdar att det inte beror på oljan och att det går bra och köra med den oljan också?
Yilmaz Abay
Svar:
Vi ställde frågan till Mercedes Benz Sverige som svarar: ”Vi ser ingen direkt koppling mellan kundens havererade växellåda av typ 725.0 och att man har fyllt växellådan med olja avsedd för typ 722.9. Givetvis är det viktigt att den korrekta specifikationen används, mycket med fokus på växlingskvaliteten, men även på den friktionsreduktion som oljan som används för typ 725.0/1 har.
Sannolikt är det mer kopplat till den totala körsträckan som kundens växellåda har och att ny olja alltid har en renande effekt.
Vid höga miltal är det bra med en ”spolning/sköljning” av växellådan inklusive byte av filter och att man gör en anpassning av växellådan efter detta. Våra auktoriserade verkstäder har god kännedom om detta och korrekt utrustning, så därför är det vår rekommendation att man låter dem göra detta jobb om möjligt. Korrekt växellådsolja för denna bil är MB genuine ATF FE MB 236.17.”
Charlotte Letsikas
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 28 november 2021 Enligt verkstaden var det…
- 27 november 2021 Du ser, byta oljan lönar sig…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.