"Förvånade över att det är så lite debatt om fossilfri diesel eftersom vi kan köra med gott samvete. Vad har ni för uppfattning?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vad har ni för uppfattning om fossilfri diesel från NESTE kallad NESTE MY? Vi kör 2 500 mil/år med en Toyota Verso 2014 2,2 diesel automat som nu har 17 500 mil på mätaren. Vi kör nu problemfritt på detta bränsle sedan i höstas utan ingrepp i motor eller dieselsystem. Vi är förvånade över att det är så lite debatt om fossilfri diesel eftersom vi kan fortsätta köra diesel nu med gott samvete.
Sven Engberg
Svar:
Alla bränslen som minskar miljöpåverkan borde ju vara bra och accepterade. Men vi ser att långt ifrån alla biltillverkare okejat HVO100 för alla dieselmotorer och staten ger inte heller något slags erkännande genom exempelvis koldioxidbeskattningen, för den som gör sig omaket att tanka ett något dyrare men ett icke fossilt bränsle. Så än så länge är det upp till enskilda bilägares initiativ och ansvar att välja att köra sin dieselbil på HVO100, vare sig fordonstillverkaren i fråga godkänt bränslet eller inte. Och det kan förstås uppfattas som aningen märkligt med tanke på att inblandningen av etanol i fossil bensin ska öka från 5 till 10 procent av samma anledning – minskad miljöpåverkan.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Fråga:
Vad har ni för uppfattning om fossilfri diesel från NESTE kallad NESTE MY? Vi kör 2 500 mil/år med en Toyota Verso 2014 2,2 diesel automat som nu har 17 500 mil på mätaren. Vi kör nu problemfritt på detta bränsle sedan i höstas utan ingrepp i motor eller dieselsystem. Vi är förvånade över att det är så lite debatt om fossilfri diesel eftersom vi kan fortsätta köra diesel nu med gott samvete.
Sven Engberg
Svar:
Alla bränslen som minskar miljöpåverkan borde ju vara bra och accepterade. Men vi ser att långt ifrån alla biltillverkare okejat HVO100 för alla dieselmotorer och staten ger inte heller något slags erkännande genom exempelvis koldioxidbeskattningen, för den som gör sig omaket att tanka ett något dyrare men ett icke fossilt bränsle. Så än så länge är det upp till enskilda bilägares initiativ och ansvar att välja att köra sin dieselbil på HVO100, vare sig fordonstillverkaren i fråga godkänt bränslet eller inte. Och det kan förstås uppfattas som aningen märkligt med tanke på att inblandningen av etanol i fossil bensin ska öka från 5 till 10 procent av samma anledning – minskad miljöpåverkan.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.