En taxiskylt på taket är frivillig och ett sätt för taxiföretaget att locka kunder. Man känner igen en ”äkta” taxibil på de gula registreringsskyltarna och på de gula prisinformationsdekalerna som ska sitta utvändigt.
”På registreringsskylten saknades det lilla T:et som brukar stå längst till höger. Varför?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Det kör omkring taxibilar som jag brukar kalla för lite “skumma”. Bilarna har taxis registreringsskyltar men det står så gott som ingenting på karossen att det är en taxi. Oftast sitter bara ett litet klistermärke på någon sidoruta, det är allt.
Är det någon fördel skattemässigt eller försäkringsmässigt att registrera bilen som taxi eller varför ser man så många sådana nuförtiden?
En annan sak jag uppmärksammade häromdagen på flera sådana “skumma” bilar var att på registreringsskylten saknades det lilla T:et som brukar stå längst till höger. Annars ser skylten ut som på en taxi, det vill säga gul botten och svart text. Varför saknas bokstaven T?
Kjell Fosselius
Svar:
Man känner igen en ”äkta” taxibil på de gula registreringsskyltarna och på de gula prisinformationsdekalerna som ska sitta utvändigt på bilens båda sidor samt inne i bilen synliga från alla passagerarplatser. En taxibil med gula skyltar har alltid taxameter.
Annan utmärkning som taxiskylt på taket är frivillig och ett sätt för taxiföretaget att locka kunder.
Om företaget bara tar emot köruppdrag via beställningscentral eller någon mobiltelefonapp kanske man inte vill ha någon taxiskylt eller annan reklam på bilen.
Som kund är det viktigt att man inte kliver in i vilken taxibil som helst på gatan utan först kontrollerar jämförpriset på prisinformationen. Det är fri prissättning och den som väljer en bil som tillhör en taxiorganisation som man känner till och litar på ökar chansen för en trevlig resa till rätt pris.
Det gula T:et finns inte på taxibilar med personlig registreringsskylt och slopas också på alla nya taxiskyltar som tillverkas efter 1 april 2017. Det kan alltså förekomma taxibilar som har äldre gula skyltar med T och nyare skyltar utan T.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Har du observerat liknande taxibilar som frågeställaren beskriver?
Fråga:
Det kör omkring taxibilar som jag brukar kalla för lite “skumma”. Bilarna har taxis registreringsskyltar men det står så gott som ingenting på karossen att det är en taxi. Oftast sitter bara ett litet klistermärke på någon sidoruta, det är allt.
Är det någon fördel skattemässigt eller försäkringsmässigt att registrera bilen som taxi eller varför ser man så många sådana nuförtiden?
En annan sak jag uppmärksammade häromdagen på flera sådana “skumma” bilar var att på registreringsskylten saknades det lilla T:et som brukar stå längst till höger. Annars ser skylten ut som på en taxi, det vill säga gul botten och svart text. Varför saknas bokstaven T?
Kjell Fosselius
Svar:
Man känner igen en ”äkta” taxibil på de gula registreringsskyltarna och på de gula prisinformationsdekalerna som ska sitta utvändigt på bilens båda sidor samt inne i bilen synliga från alla passagerarplatser. En taxibil med gula skyltar har alltid taxameter.
Annan utmärkning som taxiskylt på taket är frivillig och ett sätt för taxiföretaget att locka kunder.
Om företaget bara tar emot köruppdrag via beställningscentral eller någon mobiltelefonapp kanske man inte vill ha någon taxiskylt eller annan reklam på bilen.
Som kund är det viktigt att man inte kliver in i vilken taxibil som helst på gatan utan först kontrollerar jämförpriset på prisinformationen. Det är fri prissättning och den som väljer en bil som tillhör en taxiorganisation som man känner till och litar på ökar chansen för en trevlig resa till rätt pris.
Det gula T:et finns inte på taxibilar med personlig registreringsskylt och slopas också på alla nya taxiskyltar som tillverkas efter 1 april 2017. Det kan alltså förekomma taxibilar som har äldre gula skyltar med T och nyare skyltar utan T.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Har du observerat liknande taxibilar som frågeställaren beskriver?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.