Frågeställaren undrar om det är skillnad på svensk ock tysk bensin.
”Varför förbrukar min bil nästan två deciliter mer bensin då jag tankar i Sverige än om jag tankar tysk bensin?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Varför förbrukar min Volvo S40 nästan två deciliter mer bensin då jag tankar i Sverige än om jag tankar tysk bensin? Kan det bero på inblandning av etanol? Till saken hör att under nerresan till Tyskland på svensk bensin är bilen lätt lastad och vi kör strandvägen mellan Helsingör och Köpenhamn där hastigheten är begränsad till 50–70 km/tim. Hemresan sker via motorvägen förbi Köpenhamn med full last och där ligger hastigheten på cirka 100 km/tim.
Lennart Karlsson
Svar:
Inblandningen av etanol kan vara en orsak till skillnaden i förbrukning. I svensk bensin finns fem procent etanol och det sänker energiinnehållet. Tysk bensin har en varierande kvalitet. I vissa områden säljs bensin som helt saknar inblandning av etanol.
Den svenska bensinen håller miljöklass 1 och kan vara lite annorlunda sammansatt än den tyska och det kan också påverka energitätheten. Även dieselbilar förbrukar mindre med tyskt bränsle än med svenskt.
Men om bensinkvaliteten är hela förklaringen till varför bilen går snålare på hemvägen är osäkert.
Väder, temperatur, motvind, många inbromsningar och accelerationer under resan på den mindre vägen kan också ha påverkat förbrukningen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du också upplevt att bilen förbrukar mer när den går på bränsle tankat i Sverige?
Fråga:
Varför förbrukar min Volvo S40 nästan två deciliter mer bensin då jag tankar i Sverige än om jag tankar tysk bensin? Kan det bero på inblandning av etanol? Till saken hör att under nerresan till Tyskland på svensk bensin är bilen lätt lastad och vi kör strandvägen mellan Helsingör och Köpenhamn där hastigheten är begränsad till 50–70 km/tim. Hemresan sker via motorvägen förbi Köpenhamn med full last och där ligger hastigheten på cirka 100 km/tim.
Lennart Karlsson
Svar:
Inblandningen av etanol kan vara en orsak till skillnaden i förbrukning. I svensk bensin finns fem procent etanol och det sänker energiinnehållet. Tysk bensin har en varierande kvalitet. I vissa områden säljs bensin som helt saknar inblandning av etanol.
Den svenska bensinen håller miljöklass 1 och kan vara lite annorlunda sammansatt än den tyska och det kan också påverka energitätheten. Även dieselbilar förbrukar mindre med tyskt bränsle än med svenskt.
Men om bensinkvaliteten är hela förklaringen till varför bilen går snålare på hemvägen är osäkert.
Väder, temperatur, motvind, många inbromsningar och accelerationer under resan på den mindre vägen kan också ha påverkat förbrukningen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du också upplevt att bilen förbrukar mer när den går på bränsle tankat i Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En betydande faktor är också den svenska grova asfalten som medför ett högre rullmotstånd.
Vi får inte veta hur bilen har körts i Tyskland. Det finns flera exempel på bilar som efter snabb körning på autobahn har "piggnat till" och både gått bättre och fått lägre förbrukning under en tid efteråt. Vi behöver också veta om förbrukningen å svensk bensin har minskat efter ett par tankningar på hemmaplan.
Billigare att köra snabbt :-)
Jadå och inte bara det utan att bilens motor går betydligt sämre.
En mack kedja speciellt och som blivit rannsakad och fälld för fusk med angivet oktantal eller att så får man väl inte säga rakt ut i detta avlånga fuskar land utan att saker måste smekas fram, ett misstag...-som vi lärt oss av, osv.
Givetvis så håller Tyskt drivmedel som allt annat en satt och förväntad nivå. Gudbevars att Europa blev kristnat före oss och äger en kultur som det ej tummas på.
Jag har kört mellan 500 och 1000mil per år i Europa de sista fem åren och det är definitivt skillnad i både kraft och bränsleåtgång. I det fordon jag kört så är det mellan 5-10% högre förbrukning i Sverige.
Har också noterat relativt sett lägre förbrukning i Tyskland än i Sverige trots nästan uteslutande Autobahn körning. T.ex. min MB 200 -88 (W124) drog 0,70-0,72 l/mil på Autobahn, vid mellan 140 - 160 km/h, vilket var bättre än under körningen ner i svenska hastigheter.
Finns en tysk sida där folk loggar sina verkliga förbrukningar och man kan söka på olika bilmodeller och se vad de drar i praktiken där nere : https://www.spritmonitor.de/
Förutom skillnad i bränslekvalitet är nog skillnaden i vägstandard, bra kontinuerligt underhåll av Autobahn, ännu en bidragande faktor. Bilen går så klart mycket tystare i Tyskland också.
Kär nästan varje år nere på kontinenten och kan intyga om att förbrukningen där blir bra mycket lägre än i Sverige. Men det intressante är att förbrukningen minskar även med fulltank med svensk bensin! Å andra sidan höjs förbrukningen så fort jag är i Sverige även då tysk/polsk/letisk bensin är i tanken. Det måste då vara något annat som är orsaken till skilnaden i förbrukning. När till hands står att boven är den grova svenska asfalten? Skulle vara bra om det fanns någon undersökning i friktionsförluster med grov svensk vs kontinental slät asfalt.
Super E10 i tyskland är 95 oktan bensin med 10% etanol
Själv har jag märkt att jag blir fullare när jag tankar full tank nere på kontinenten, än här hemma. Vad kan det bero på?
.
Och även vägbeläggningen (asfalten) har inverkning på bränsleförbrukningen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.