Nästa artikel
Bilfrågan: Är spjällhuset dåligt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är spjällhuset dåligt?

Publicerad 25 augusti 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har hört att vissa bilar av Volvomodellerna V70/S80 från 2001 kan få fel på spjällhuset som reglerar luftflödet till motorns insugningsrör.
”Har fått höra att Volvo V70/S80 med bensinmotor har fel på spjällhuset som måste bytas. Hur frekvent är det?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har fått höra att Volvos V70/S80 från 2001 med bensinmotor på 140/170 hästkrafter har frekventa fel på spjällhuset som måste bytas vid 15.000–17.000 mil och till en kostnad av cirka 8.000 kronor. Gäller det alla bilar och hur långt upp i årsmodellerna gäller detta? Hur frekvent är det och håller det nya huset längre än det dåliga originalet?
Kurt E
 
Svar:
Ett spjällhus är en komponent som reglerar luftflödet till motorns insugningsrör. Volvo Cars utvecklar och förbättrar ständigt kvalitén på sina produkter, även på befintlig vagnpark för ökad driftssäkerhet. Det konstaterades en viss svaghet kopplat till mjukvaran initialt på spjällhusen. Detta åtgärdades kort därpå. Vad man bör ta i beaktande gällande bilar som är några år gamla, är att det kan uppstå ett visst slitage genom åren.
På dagens bilar regleras luftflödet till motorn med hjälp av elektronik för exaktare styrning och minskade avgasutsläpp.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation
 
Diskutera: Har du haft eller känner du någon som har haft samma problem som frågeställaren beskriver?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-25 09:07
saabnisse

"Gäller det alla bilar och hur långt upp i årsmodellerna gäller detta? Hur frekvent är det och håller det nya huset längre än det dåliga originalet?"
Det var alltså frågan och vad blev svaret?
Goddag yxskaft!
Svara på frågan, Volvo!

#2 • Uppdaterat: 2017-08-25 09:33
BBT6

Jag hade en V70 2002 med 2,4 motorn, bytte vid 19000 mil (cirka). Om det nya håller bättre än det dåliga originalet vet jag inte, jag bytte bort bilen vid 21000 mil. Men det var enligt min dåvarande "personliga tekniker" på Volvoverkstaden en förbättrad konstruktion på det nya som teoretiskt ska vara hållbarare. Jag gav dock ett väsentligt lägre pris, men det är 7 år sedan vilket väl ska vägas in, tror det landade på 7600:- och då ingick lite annat småfix också.

#3 • Uppdaterat: 2017-08-25 13:24
skarj

@saabnisse, helt klart ett undvikande svar från Volvo, antingen ingen förbättring, eller så vill man inte erkänna att det var dåligt frän början och man var tvungen att rycka upp sig.

Värdelöst svar, men samtidigt så räcker det nog gott om det nya spjällhuset håller som det gamla, om 15-17000 mil finns det nog mer som kan vara dåligt på bilen från 2001.

#4 • Uppdaterat: 2017-08-28 10:08
Limos

I USA blev Volvo ålagda av myndigheterna att byta ut alla spjällen på årsmodell 1999 till 2001. Det är det dyraste återkallandet i Volvos historia. Det pratas fortfarande med rysning om äventyret med dom Italienska spjällen inom Volvo. I övriga världen lite töjbar goodwill om kunden klagade tillräckligt högt.

#5 • Uppdaterat: 2017-10-09 20:25
Spider22

Nja i USA är dom nog rädda för att bli stämda av konsumenter som får stopp på tex motorvägen och därför vågar dom inget annat än att byta ut sådana komponenter med uppenbara fabrikationsfel. I Europa har inte konsumenterna lika lätt att stämma stora tillverkare på gott och ont. Det var en potentiometer i spjälhuset som inte höll måttet.

#6 • Uppdaterat: 2018-11-13 09:50
Hans Erik Eriksson

Hasse
Det stämmer nog bra det där med spjällen. Jag har betalt 9112 kr för ett nytt spjällhus. Därav arbetskostnad för 4 skruvar 1000 kr per skruv. PÅ spjällhuset angivet Made in China. Bilen hade gått 11365 mil.

#7 • Uppdaterat: 2017-08-25 18:23
milkylainen

Ganska vanligt att spjällhus på bensinbilar är paj eller lite småpaj. Det gäller alla bensinbilar.
Bensinbilar jobbar med precis lufthantering. Spjällhuset är en ganska vital del i den biten, så det är mekanik som hela tiden rör sig. Tillslut riskerar den att packa igen eller bete sig lite märkligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.