Frågeställaren har en Volkswagen Golf Plus från 2005 och märker att kamkedjan börjat rassla vid start.
”Är detta normalt eller tecken på att något håller på att hända? Hur länge ska en kamkedja hålla?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en VW Golf Plus från 2005 med 1,6-litersmotor. Den har kamkedja som nu har börjat rassla lite vid kallstart. Ljudet försvinner inom två–tre sekunder. Är detta normalt eller tecken på att något håller på att hända? Hur länge ska en kamkedja hålla?
XGO
Svar:
Om rasslet kommer från kamkedjan så kan det bero på att kedjan börjar bli sliten eller att kedjesträckaren inte fungerar som den ska. I likhet med 1,4-litersmotorerna är den aktuella motorn beroende av att servicen sköts. Missar i serviceintervallerna kan leda till problem med kedja och kedjesträckare.
Enligt våra noteringar finns ingen service utförd på den aktuella bilen mellan 8 600 mil och drygt 15 000 mil. Här emellan borde det ha varit minst två servicetillfällen.
Normalt är det inget bytesintervall eller kontroller av kedjan då den är konstruerad för att hålla motorns hela livslängd men i detta fall kan det vara lämpligt att bilägaren låter en auktoriserad verkstad titta på bilen. Ett byte av kedja är väsentligt billigare än ett motorbyte.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har en VW Golf Plus från 2005 med 1,6-litersmotor. Den har kamkedja som nu har börjat rassla lite vid kallstart. Ljudet försvinner inom två–tre sekunder. Är detta normalt eller tecken på att något håller på att hända? Hur länge ska en kamkedja hålla?
XGO
Svar:
Om rasslet kommer från kamkedjan så kan det bero på att kedjan börjar bli sliten eller att kedjesträckaren inte fungerar som den ska. I likhet med 1,4-litersmotorerna är den aktuella motorn beroende av att servicen sköts. Missar i serviceintervallerna kan leda till problem med kedja och kedjesträckare.
Enligt våra noteringar finns ingen service utförd på den aktuella bilen mellan 8 600 mil och drygt 15 000 mil. Här emellan borde det ha varit minst två servicetillfällen.
Normalt är det inget bytesintervall eller kontroller av kedjan då den är konstruerad för att hålla motorns hela livslängd men i detta fall kan det vara lämpligt att bilägaren låter en auktoriserad verkstad titta på bilen. Ett byte av kedja är väsentligt billigare än ett motorbyte.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Registreras service gjord på icke-märkesverkstad?
Nej.
Det är bara att rassla in till verkstan...
Att det rasslar vid kallstart hade jag gissat kommer sig av för långa serviceintervall. Det kan ge viss koxbildning i oljetråget så pumpen inte får i sig olja direkt och att en del kanaler i motorn flödar för lite. När motorn gått en stund är trycket uppe i hela motorn och då tystnar det.
En dålig kamkedja borde inte tystna.
Jag håller med Mäkinen.
Typexempel på vad som händer vid för långa serviceintervaller och med sämre olja.
Rassel i kedjan ett par sekunder efter start...
= Den hydrauliska kamkedjesträckaren behöver bytas. Utfört på ett kick då den på de flesta motorer sitter (förhållandevis) lätt åtkomligt.
Ett kick, på en del. Riva isär allt, på andra!
En granne hade en Golf 2003 med kamkedja. Under de 9 åren de hade bilen lät den som en diesel när de startade den oavsett om den var kall eller när den stått ett tag sen den var varm. Oljudet varade ca 10 sekunder sen gick den tyst som en bensinmotor. Vad jag kunde bedöma blev inte ljudet värre. Under de första åren hade de haft den på VAG och de kunde inte hitta något fel, kanske för det var garanti på den, vad vet jag. Räddningen var kanske att de krockade på år 9 och blev tvungna att byta bil.
Min mekaniker säger alltid om folk såg till att sköta servicen framför allt byta olja och filter runt 1000 mil så funkar de mesta bilarna problemfritt...detta gäller även nya bilar med längre serviceintervall menar han...nytt blod är bra helt enkelt för hjärtat;-)!
Opel på 70 tal hade kedja den höll länge
Mercedes har-hade kedja den höll (m.m bilmodeller)
Men VAG lyckades göra motorer med kedja som inte håller måttet
VAG hänger inte med konkurrenterna längre med utveckling de mesta blir s...t
VAG har gjort borstig orenligt som alla i värden känner till.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.