Frågeställaren kör oftast sträckor på 50 mil i taget till större delen på motorväg och undrar om en laddhybrid lämpar sig för den typen av resor.
”Den vanligaste resan är på 50 mil med 40 mil motorvägskörning. Blir det inte då så att bilen kommer att dra mer bränsle än typ en vanlig bensindriven bil?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag funderar på att köpa en ny bil inom en nära framtid. Ett bilköp är ju en kompromiss mellan en massa saker, ekonomi, miljöpåverkan, utseende, kvalitetsrykte, formgivning, egna erfarenheter av tidigare bilar och så vidare.
För ett tag sedan var jag inne på att det av miljöskäl måste bli en laddhybrid, men sedan började jag fundera. Av min årliga körsträcka på cirka 2 200 mil är åtminstone 75 procent landsvägskörning och den vanligaste varianten är en resa på drygt 50 mil med drygt 40 mil motorvägskörning. Blir det inte då så att bilen kommer att dra mer bränsle än typ en vanlig bensindriven bil? Visserligen drar bilen ingen soppa de tre, fyra första milen, men sedan ska den ju släpa på den extra vikten av elmotor och framför allt batteri i drygt 45 mil.
Håkan
Svar:
Med ditt körmönster är nog en laddhybrid inte det bästa valet. När den drivs av sin bensin- eller dieselmotor är förbrukningen jämförbar med en vanlig bil. Vikt kostar bränsle och hybridsystemen väger hundratals kilo – en Volvo V60 laddhybrid lägger på sig ungefär 400 kilo. Under ett test som Dagens Nyheter gjorde för ett par år sedan drog en V60 laddhybrid över 0,7 l/mil. Att den angivna förbrukningen för laddhybrider är så pass låg beror på att de körs i en speciell körcykel där stor hänsyn tas till sträckan då bilen går helt eldriven.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vilken drivlina tycker du att frågeställaren bör välja utifrån sitt körmönster?
Fråga:
Jag funderar på att köpa en ny bil inom en nära framtid. Ett bilköp är ju en kompromiss mellan en massa saker, ekonomi, miljöpåverkan, utseende, kvalitetsrykte, formgivning, egna erfarenheter av tidigare bilar och så vidare.
För ett tag sedan var jag inne på att det av miljöskäl måste bli en laddhybrid, men sedan började jag fundera. Av min årliga körsträcka på cirka 2 200 mil är åtminstone 75 procent landsvägskörning och den vanligaste varianten är en resa på drygt 50 mil med drygt 40 mil motorvägskörning. Blir det inte då så att bilen kommer att dra mer bränsle än typ en vanlig bensindriven bil? Visserligen drar bilen ingen soppa de tre, fyra första milen, men sedan ska den ju släpa på den extra vikten av elmotor och framför allt batteri i drygt 45 mil.
Håkan
Svar:
Med ditt körmönster är nog en laddhybrid inte det bästa valet. När den drivs av sin bensin- eller dieselmotor är förbrukningen jämförbar med en vanlig bil. Vikt kostar bränsle och hybridsystemen väger hundratals kilo – en Volvo V60 laddhybrid lägger på sig ungefär 400 kilo. Under ett test som Dagens Nyheter gjorde för ett par år sedan drog en V60 laddhybrid över 0,7 l/mil. Att den angivna förbrukningen för laddhybrider är så pass låg beror på att de körs i en speciell körcykel där stor hänsyn tas till sträckan då bilen går helt eldriven.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vilken drivlina tycker du att frågeställaren bör välja utifrån sitt körmönster?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag skulle svara elbil eller laddhybrid. 50 mil kräver två laddstopp de gånger man kör den sträckan med en elbil. Alla andra körningar går troligen att köra utan att ladda utanför hemmet.
En laddhybrid som är välkonstruerad ska inte behöva dra lika mycket som en fossilbil eftersom den kan nyttja energi från oundvikliga inbromsningar.
Med det kör mönster kan han komma ner till 1/2 liter per mil med en Octavia. Vad göra det komplicerat?
Flytta närmare jobbet och köp en Prius då.
Att köra på el är helt fantastiskt, men med dagens infrastruktur på elladdplatser och frågeställarens körbeteende skulle jag nog föredra gas. Dock är även här gäller hur det ser ut med gasstationer.
Skall du inte ha en mini bil utan en bil för 4-5 personer och lite mer att lasta i så är skoda octavia ett alternativ där du kan åka snålt både med en bensin och en diesel och dessutom hyggligt bra komfort och till ett hyfsat pris. Med den körningen så en snål diesel eller en snål bensinare. Och åk och testa riktigt och ha bilen över natten för alla är inte så snål som man säger och framför allt komfort, ljud(oljud) stolar osv .osv. OCH läs på riktigt.
Ger dig pluspoäng, för övriga bara dissar mig om jag säger Octavia. Perfekt bil om man vill ha lite av allt, snål, hyfsat billig, fullt acceptabel komfort osv.
En hybrid i V60-storlek är svindyr. Samma pengar finansierar en vanlig bil OCH drivmedel OCH glass till hela familjen.
En hybridbil, dvs inte laddhybrid är väl vad som normalt rekommenderas. Och där är väl ändå en Toyota Prius eller Auris bra alternativ. Driftsäkra som sjutton och välbeprövad teknik.
75% landsväg/motorväg!!!.. Testa mycket så att du inte måste ha öronproppar istoppade hela tiden... Nu blir man ju van att ha det surrit i bilen men en ny bil i dag 2017 skall man kunna prata med baksätes passageraren i baksätet utan att höja rösten eller vända sig om, om inte då är ju bilen ett misslyckande.... En annan faktor är kör du lagligt eller plussar du alltid 20-30.. En suv är ju klart olämplig och tillför ju inget alls egentligen om du inte är över 60 år och väldigt stel i kroppen utan den gör bara att du får plussa på förbruknings kostnaden en del på grund av luft motståndet....Och stel i kroppen,,det kan vara stor skillnad på vanliga "gammaldags bilar som ser ut som en bil" i hur man kliver in och ur och sitter...Exempelvis vissa bmw och med många fler såklart som man sitter på golvet med sportstolar.. Bara en liten parentes.
75% landsväg!! Jag har mycket stad, 70-80% stad men 6-8 ggr om året drar jag Stockholm 68 mil och några svängar fjällen och oftast stannar jag bara 1-2 ggr för en kopp kaffe i näven på macken som dricks i bilen och fortsätter resan i samma tempo och i bland en burgare på max i Uppsala efter 60 mil för att inte vara helt tom i magen när man anländer. För mina resor är sista timmen avgörande om jag skall hinna träffa barnbarnen innan dom lagt sig och mycket värd
Totalpriset kontra förbrukningen kontra hur du vill sitta och åka komfortabelt... Ut och testa riktigt många alternativ och välj ut några som du tar hem och testar över natten så du kan få en känsla över om du på din körning kommer att ligga på 0,8L/m eller 0,6 l/m... Det finns inga givna och många stolpskott finns och det finns många förhållandevis billiga alternativ...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.