Nästa artikel
Bilfrågan: Är kuddarna farliga?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är kuddarna farliga?

Publicerad 6 juli 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren oroar sig för om Takatas potentiellt livsfarliga krockkuddar kan finnas i Saab 9-5 från 2008.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är min airbag farlig? Läste i nummer 5/2016 om farliga krockkuddar i Saab. Jag har en 9-5 kombi tillverkad 2008. Har den alltså inte den farliga typen av krockkudde? Går det att se vilken typ av krockkudde bilen har?
Prenumerant 1983570
 
Svar:
Enligt uppgift ska de farliga krockkuddarna från Takata bara finnas i årsmodellerna 2010 och 2011 av Saab 9-5. Men det finns ingen möjlighet att kolla exakt i vilka bilar kuddarna har monterats. Alla uppgifter verkar ha spolats bort i Saabs konkurs. Men din -08 bör vara riskfri. Du kan däremot inte se någonstans vilket fabrikat din krockkudde har och du kan heller inte få hjälp med det på någon Saabverkstad.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Äger du eller känner du någon som äger en Saab som kan ha Takatas krockkuddar installerade?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-07-06 09:21
Någonting

ViBilägare: Det är felaktig information. 9-5 av årsmodell 08 har en Takata-kudde som bör bytas.
Bilar som har den dåliga kudden är:

2005 Saab 9-2x
2006-2011 Saab 9-3
2006-2009 Saab 9-5

Källa: http://www.safercar.gov/rs/takata/takatalist.html

Kort och gott så är det Saab 9-3 och 9-5 med den faceliftade inredningen.

#2 • Uppdaterat: 2016-07-06 10:22
Någonting

SiggeNn: Listan stämmer även i Sverige. Kan hänvisa både till
Teknikens värld: http://teknikensvarld.se/hawaii-stammer-takata-303015/
Och ViBilägares tidigare artikel: http://www.vibilagare.se/nyheter/takata-skandalen-dessa-bilar-berors
ViBilägare: Ni bör verkligen hålla koll på det här eftersom ni själva skrivit om det. Tidigare har ni svarat på en läsarfråga att Saab 9-5 är en utmärkt beg-bil, utan att nämna att bilen kan ha Takata-kuddar.

#3 • Uppdaterat: 2016-07-06 10:29
Deeds

Någonting..

Vart i dessa två artiklar hittar du information om att detta även gäller de bilar som rullar i Sverige? Du hänvisar till artiklar som inte säger ett skvatt.

Det är amerikanska trafiksäkerhetsorganisationen NHTSA som kräver en återkallelse men det står inget om att det gäller i Sverige också.

#4 • Uppdaterat: 2016-07-06 11:04
N-iklas

Med tanke på den aktuella situationen där "Saab" inte längre kan leverera någon information och risken för en osnygg död med sönderslitna kroppsdelar föreligger bör man nog ta fasta på den information som finns oavsett vilket land den råkar komma från.
NHTSA borde ha en viss kontakt med GM där man säkert vet detta som man inte längre vet i Sverige.
Att stoppa huvudet i sanden och spekulativt utgå från att Saab skulle ha monterat olika kuddar från olika tillverkare i samma bil förefaller oklokt, speciellt med tanke på den ökade kostnad detta innebär och Saabs ansträngda ekonomi.
Dessutom brukar väl Saab inte anses vara någon som fuskade med säkerheten genom att montera mindre och därmed sämre skyddande kuddar i Europa?
Var hittar någon en uppgift om att det skulle ha förekommit?

Vi bilägares svar är långt från förtroendeingivande när man upplyser om att mängden information om detta i praktiken är obetydlig, någon garanti för att vad man säger är riktigt tycks inte gå att få.

#5 • Uppdaterat: 2016-07-06 12:00
Farbror Blå

Finns det överhuvudtaget några i Europa som skadats av Takatas kuddar?

Vill minnas från en tidigare artikel att en talesman för en tysk biltillverkare uppgav att problemen med krockkuddarna kunnat härledas till fuktigt inomhusklimat i fabriker där kuddarna monterats i bilarna. I Europa är inomhusklimatet starkt reglerat enligt ovan talesman.
Man bör kanske vara oroligare om bilen monterats i Asien då bl.a. Honda är hårt drabbat.

Jag tycker att det är ytterst märkligt att alla frågetecken angående skandalen inte blivit besvarade. Det är också konstigt att det endast verkar vara biltidningar i Sverige som skrivit om skandalen, mig veterligen.

#6 • Uppdaterat: 2016-07-06 12:01
trasten

Jag kollade precis min bil 9-5 -10 og och den hade Takata kudde.

#7 • Uppdaterat: 2016-07-06 12:54
trasten

SiggeNn: Vilka kuddar är farliga då? Vet du det, vet Takata det?

#8 • Uppdaterat: 2016-07-06 15:42
nef

Saab var tvungna att montera större krockkuddar i Nordamerika, så de blev fick bli Takata-kuddar.
I Sverige behölls Autoliv-kuddarna (9-5) fram tills GM-kaoset (biltillverkar-lågkonjunkturen 2009).
När nya 9-5 NG kom så skulle det stramas åt och effektiviseras. Fler Opel-delar in i Saab (tragiskt nog)
samt Takata-kuddar i alla Saab-bilar...

#9 • Uppdaterat: 2016-07-06 20:28
trasten

Jag mejlade Orio AB för att höra vad dom visste om kuddarna.

"Den information som kommer via media som pekar på problem med Takata airbags gäller den amerikanska marknaden.
GM kommer att informera om åtgärder för de Saabägare i USA som är drabbade.
Biltillverkaren Saab finns inte längre och Europeiska Saabverkstäder har ingen mer information än det som står i media.
Orio AB är bara en reservdelsdistributör och har varken produktansvar för begagnade Saab bilar eller något med eventuella åtgärdsprogram att göra.
Vi måste be dig som bilägare att invänta den information från GM som kommer i denna fråga och om det eventuellt beslutas om några åtgärder."

#a • Uppdaterat: 2016-07-07 20:57
daem0n

Situationen med kuddar irriterar mycket. Farliga eller inte... Man bara kan gissa efter några olyckor och jag fattar inte varför myndigheterna jagar varje jäkla gram av CO2/NOX utsläpp och testar inte bilsäkerhet ordentligt för varje ny bilmodell? Tyvärr, det är politisk frågan...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.