På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har läst att vår Saab 9-5 från 2007 inte ska ha farliga krockkuddar. Skönt, tänkte jag! Vi funderar på att byta upp oss till en 9-5 årsmodell 2010 eller -11 av nya generationen. Kan ni hjälpa mig med vad som egentligen gäller för den? Och vad gäller för vår nuvarande?
Marcus Jakobson
Svar:
Efter Saabkonkursen finns ingen i Sverige som verkar kunna uppge vilka krockkuddar som sitter i vilken modell. Det är annorlunda i USA. Där återkallar GM nu Saab 9-5 som tillverkats åren 2006–2009. Din nuvarande bil kan alltså ha Takatakuddar. Däremot – och tvärt emot tidigare uppgifter – ska inga 9-5:or från 2010 och -11 återkallas i USA.
För Saab 9-3 gäller att årsmodellerna 2006–2011 återkallas av GM för att undersökas. Bilar från 2003–2005 har inte försetts med de farliga krockkuddarna från Takata.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Tänker du på Takatas krockkuddar när du letar bil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om man oroar sig för krockkudden så bör man inte alls åka bil, kanske bli kvar i sängen. Bland allt farligt som kan drabba är risken att bli skadad av kudden rent mikroskopisk.
Tja det bör ju vara ett frivilligt val om man vill riskera livet helt i onödan och inget som ansvarslösa och nonchalanta människor ska tvinga på andra.
Att acceptera dåliga saker med stöd av dumma argument är grunden för ett dåligt samhälle.
Gunnar Lindberg, idiotisk kommentar från dig, det förhåller sig nämligen så att krockkuddar från Takata har varit den direkta orsaken till över 20 dödsfall, d.v.s. föraren hade överlevt om en rätt fungerande krockkudde av ett annat fabrikat varit monterat i bilen. Vill du köra bil med en potentiell splittergranat ett par decimeter från bröstkorgen?
Så sent som igår avled en 34-årig tvåbarnsmamma i Florida på grund av en Takatakudde som drev in metallsplitter i hennes kropp, men vissa skribenter här anser visst att man inte ska oroa sig över vilken krockkudde som sitter monterad i bilen...
https://apnews.com/887f09fd8fe84b22a0710b4fc0f98a71
Tragiskt med 20 dödsfall pga dessa kuddar... Men hur många har annars dött i trafiken under samma period? 20 miljoner? Alltså ganska liten chans att man dör just pga Japan kudde
Har för mig att det handlar om detta fenomen...
"...problemet gäller områden med mycket hög luftfuktighet och varmt klimat."
http://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-aterkallar-58-miljoner-bilar
Jarl Karlsson, enligt ditt resonemang så kan vi också lika gärna strunta i att spänna fast säkerhetsbältet när vi kör bil eftersom det ändå dör 20 miljoner i trafiken.
Inget känt fall i Sverige där någon Saab-ägare fått svåra skador av sin airbag vid krock.
Jag har följt en Saab-verkstad innifrån sedan 90-talet.
Folksam har heller inte flaggat för någon förhöjd risk i Sverige.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.