Nästa artikel
Bilfrågan: Är effektboxen laglig?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är effektboxen laglig?

Publicerad 2 oktober 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om det är tillåtet att höja effekten i sin Citroën C5 från 2010 med en så kallad effektbox.
”Den höjer effekten från 163 till 203 hk och vridmomentet från 340 till 425 Nm. Är den laglig att köra med?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Dieselkraft har en så kallad effektbox som passar till min Citroën C5 HDI årsmodell 2010. Den höjer effekten från 163 hk (120 kW) till 203 hk (151 kW) och vridmomentet från 340 Nm till 425. Är den laglig att köra med? Enligt Dieselkraft gäller motorgarantin om man kopplar ur boxen före verkstadsbesök.
Hans Berglund 

Svar:
Det är i och för sig riktigt att en optimering av effekten kan ge bättre prestanda alternativt lägre förbrukning. Men när man gör ändringar i motorstyrningen och ändrar bränsletryck, insprutning och laddtryck så måste bilen också genomgå en registreringsbesiktning, då såväl effekt som emissioner ska kollas och godkännas. Vissa biltillverkare erbjuder en kontrollerad och godkänd optimering som oftast inte höjer effekten utan bara vridmoment i mellanregister. 
Allt utanför detta är inte godkänt, vare sig gentemot bilens certifiering eller tillverkaren.
Vid vår förfrågan meddelas att det inte finns något samarbete mellan Citroën Sverige (FSC Bilar AB) eller PSA med Dieselkraft. 
Tvärtom tar Citroën Sverige (FSC Bilar AB) starkt avstånd ifrån denna typ av motormanipulering och har inga samarbeten med någon typ av liknande företag:
”Upptäcker en verkstad en sådan motormanipulering har vi som policy att detta skall rapporteras till oss. Verkstäderna uppmanas att kontrollera bilen nogsamt vid misstanke om manipulation. Har en sådan motormanipulering orsakat skada omfattas det inte av fordonets garanti.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om motoroptimering?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-10-02 12:59
saabnisse

Tidigarelagd oljebytesintervall är knappast nödvändigt, det är nog inte ofta som den högre effekten nyttjas fullt ut, men serviceintervall på 3000 mil är ändå för mycket om det inte uppnås inom en snäv tidsrymd.
De flesta tillverkare rekommenderar oljebyte minst varje år oavsett körsträcka.

#9 • Uppdaterat: 2018-10-02 14:37
olvildrajv

"Motoroptimering" är inget mirakel. Genom att höja effekten och kanske sänka förbrukningen något höjer man avsevärt utsläpp av kväveoxider och en sådan bil skulle inte gå igenom EURO-cerficeringen. Annars skulle ju tillverkarna, som lägger mycket stora resurser för just motoroptimering, ha en sådan programvara i motorn från början. Och mera kraft i motorn sätter hela drivlinan och inte bara motorn för större slitage. Både koppling/momentomvandlare, växellådan, differentialen, drivaxlar, hjullager/kardanlager osv får stryk och kommer hålla kortare tid.

#a • Uppdaterat: 2018-10-02 19:31
Farbror Blå

Det lär inte öka andrahandsvärdet om det kommer fram att motorstyrningen manipulerats. En polare fick sin Saab med 2.0t optimerad från 150 - 215 hk. När den gick på etanol fick motorn ytterligare effekt. Vid rejält gaspådrag hackade motorn (han sa det berodde på att bränslepumpen inte orkade med.) Det dröje inte länge förrän turbon rasade. Känns inte jättesmart att trimma motorer som inte är konstruerade för det. Är man inblandad i en trafikolycka så brukar försäkringsbolagen bli glada om det uppdagas att bilen varit trimmad eftersom de då kan avsäga sig ansvar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.