Frågeställaren undrar om det är tillåtet att höja effekten i sin Citroën C5 från 2010 med en så kallad effektbox.
”Den höjer effekten från 163 till 203 hk och vridmomentet från 340 till 425 Nm. Är den laglig att köra med?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Dieselkraft har en så kallad effektbox som passar till min Citroën C5 HDI årsmodell 2010. Den höjer effekten från 163 hk (120 kW) till 203 hk (151 kW) och vridmomentet från 340 Nm till 425. Är den laglig att köra med? Enligt Dieselkraft gäller motorgarantin om man kopplar ur boxen före verkstadsbesök.
Hans Berglund
Svar:
Det är i och för sig riktigt att en optimering av effekten kan ge bättre prestanda alternativt lägre förbrukning. Men när man gör ändringar i motorstyrningen och ändrar bränsletryck, insprutning och laddtryck så måste bilen också genomgå en registreringsbesiktning, då såväl effekt som emissioner ska kollas och godkännas. Vissa biltillverkare erbjuder en kontrollerad och godkänd optimering som oftast inte höjer effekten utan bara vridmoment i mellanregister.
Allt utanför detta är inte godkänt, vare sig gentemot bilens certifiering eller tillverkaren.
Vid vår förfrågan meddelas att det inte finns något samarbete mellan Citroën Sverige (FSC Bilar AB) eller PSA med Dieselkraft.
Tvärtom tar Citroën Sverige (FSC Bilar AB) starkt avstånd ifrån denna typ av motormanipulering och har inga samarbeten med någon typ av liknande företag:
”Upptäcker en verkstad en sådan motormanipulering har vi som policy att detta skall rapporteras till oss. Verkstäderna uppmanas att kontrollera bilen nogsamt vid misstanke om manipulation. Har en sådan motormanipulering orsakat skada omfattas det inte av fordonets garanti.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om motoroptimering?
Fråga:
Dieselkraft har en så kallad effektbox som passar till min Citroën C5 HDI årsmodell 2010. Den höjer effekten från 163 hk (120 kW) till 203 hk (151 kW) och vridmomentet från 340 Nm till 425. Är den laglig att köra med? Enligt Dieselkraft gäller motorgarantin om man kopplar ur boxen före verkstadsbesök.
Hans Berglund
Svar:
Det är i och för sig riktigt att en optimering av effekten kan ge bättre prestanda alternativt lägre förbrukning. Men när man gör ändringar i motorstyrningen och ändrar bränsletryck, insprutning och laddtryck så måste bilen också genomgå en registreringsbesiktning, då såväl effekt som emissioner ska kollas och godkännas. Vissa biltillverkare erbjuder en kontrollerad och godkänd optimering som oftast inte höjer effekten utan bara vridmoment i mellanregister.
Allt utanför detta är inte godkänt, vare sig gentemot bilens certifiering eller tillverkaren.
Vid vår förfrågan meddelas att det inte finns något samarbete mellan Citroën Sverige (FSC Bilar AB) eller PSA med Dieselkraft.
Tvärtom tar Citroën Sverige (FSC Bilar AB) starkt avstånd ifrån denna typ av motormanipulering och har inga samarbeten med någon typ av liknande företag:
”Upptäcker en verkstad en sådan motormanipulering har vi som policy att detta skall rapporteras till oss. Verkstäderna uppmanas att kontrollera bilen nogsamt vid misstanke om manipulation. Har en sådan motormanipulering orsakat skada omfattas det inte av fordonets garanti.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om motoroptimering?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag satte ett chip från Racechip på min förra tjänstebil, en Audi A6 Allroad 3,0 TDi. Utöver effektökningen som var påtaglig (50 hk) så sjönk förbrukningen med 1 L/100 km. Från 8,2 till 7,3 ungefär i snitt.
Det är intressant att optimeringen förbättrar på detta vis, lägre förbrukning och högre effekt. Är det av rent defensiva skäl som tillverkarna själva inte erbjuder detta?
" Har en sådan motormanipulering orsakat skada omfattas det inte av fordonets garanti.”
Det är väl ändå något man kan strunta i när det gäller en åtta år gammal bil!
I och diesel-skandalen så har det påvisats att det går att sänka bränsleförbrukningen, men istället så får man andra problem som nox. Misstänker att dessa "fulchip" inte är särskilt miljövänliga.
Att verkningsgrad står i motsats till nox-utsläpp är naturlag och grundkurs 1 i förbränningsmotorlära. Biltillverkarna är inte sämre än garagefirmorna på att optimera. Men de måste ta hänsyn till tex miljö (ja inte Volkswagen då förstås... :)
Det är klart att man kan optimera (trimma) motorn, men skulle inte längre räkna med serviceintervaller på 3000mil, snarare 1000mil.
Högre effekt från samma motor innebär högre slitage och ökad service.
Tillverkarna måste gå denna balansgång med högre effekt, lägre förbrukning på ena sidan och service-intervall och miljö på den andra.
Kolla rally och race-bilarna, går att trimma motorerna långt, men hur har de med service och miljö???
Klart att inga garantier gäller vid motoroptimering som inte kommer från biltillverkaren själv, eftersom de inte tjänar pengar på det. Men om bilen ändå inte har någon garanti kvar så spelar ju det ingen roll. Men jag skulle byta olja vid halva rekommenderade intervallet för att skydda motorn lite mer pga. högre vridmoment. Att det inte är lagligt spelar ingen roll ur säkerhetssynpunkt, motoroptimering har inte orsakat en enda olycka.
Klart att du skall köra in en effektbox. Ta bort EGR och partikelfilter också när du ändå håller på. Det är ett utmärkt sätt att både få bort framtida problem/kostnader samt få ut mer effekt utan att behöva skatta som en idiot.
.
Tidigarelagd oljebytesintervall är knappast nödvändigt, det är nog inte ofta som den högre effekten nyttjas fullt ut, men serviceintervall på 3000 mil är ändå för mycket om det inte uppnås inom en snäv tidsrymd.
De flesta tillverkare rekommenderar oljebyte minst varje år oavsett körsträcka.
"Motoroptimering" är inget mirakel. Genom att höja effekten och kanske sänka förbrukningen något höjer man avsevärt utsläpp av kväveoxider och en sådan bil skulle inte gå igenom EURO-cerficeringen. Annars skulle ju tillverkarna, som lägger mycket stora resurser för just motoroptimering, ha en sådan programvara i motorn från början. Och mera kraft i motorn sätter hela drivlinan och inte bara motorn för större slitage. Både koppling/momentomvandlare, växellådan, differentialen, drivaxlar, hjullager/kardanlager osv får stryk och kommer hålla kortare tid.
Det lär inte öka andrahandsvärdet om det kommer fram att motorstyrningen manipulerats. En polare fick sin Saab med 2.0t optimerad från 150 - 215 hk. När den gick på etanol fick motorn ytterligare effekt. Vid rejält gaspådrag hackade motorn (han sa det berodde på att bränslepumpen inte orkade med.) Det dröje inte länge förrän turbon rasade. Känns inte jättesmart att trimma motorer som inte är konstruerade för det. Är man inblandad i en trafikolycka så brukar försäkringsbolagen bli glada om det uppdagas att bilen varit trimmad eftersom de då kan avsäga sig ansvar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.