På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har köpt en ny Volvo V90, trots att den bara fått en trea i betyg för sitt rostskydd. Nu har jag sett att de
bakre filtinnerskärmarna inte tätar som jag vill att de ska göra. Jag har tittat på flera V90 än min och sett att en del innerskärmar tätar bättre och andra sämre. Detta verkar vara ett generalfel hos nya V90 och jag skulle vilja veta vad Volvo anser om detta.
Michael Alström
Svar:
Vi har inte fått några som helst anmärkningar eller rapporter om detta. Volvos rekommendation är att kunden vänder sig till sin verkstad för att se om det är något på just hans bil som måste åtgärdas.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Corporation
Diskutera: Vilka rostfällor håller du koll på i din bil?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu är ju frågan vad som kan anses bra, men varierande bra tätning ger inga signaler om god byggkvalitet.
De flesta som köper en kommer nog aldrig på tanken att vara kritisk... så då blir ju antalet rapporter därefter...
Det stämmer ju med Volvos ryckte sedan tre år tillbaka som tillverkare av bilar med taskig byggkvalitet så det är säkert en riktig iakttagelse.
N-iklas: Jag har tagit ut 2 nya Volvo de senaste 3 åren och jag upplever verkligen inte det du försöker få det till.....båda bilarna känns väldigt välbyggda med snygg och hög finish och kvalitetskänsla. Den första körde jag 11.500 mil på 24 månader och hade inte ett fel förutom vanlig service och den andra nu har jag kört 4.500 mil på 9 månader och samma där, inte nånting förutom service och en återkallelse för att byta en skruv de tydligen kommit på ev. var fel.
Men det är ju bara att läsa alla rapporter och klagomål på Volvos alla fel och brister i tillverkningen under de senaste åren, det vimlar ju av dem, bara en Volvoentusiast kan vara okunnig om detta.
Till Volvos försvar så ser jag sällan en rostig Volvo efter tjugohundra.
Min sena 245:a rostade inte heller, kompet stagnerade det var det enda.
Sedan är detta med att vad man vill..då får man allt göra själv själv eller bo i USA där man kan få en komplett igenom gång med pulverlack och epoxy bara att man kan betala för sig.
245:orna blev rosthögar efter några år. Skall inte räkna upp allt men hål i golvet här och där och i bakluckan under fönstret och till sist körförbud när tvärbalken bak rostade loss helt och hållet. Kostade 4000kr för att få dit en ny balk, ny lucka, 4000kr, piratgrejor som sålde bra. Fanns ingen behandling i balkar och luckor. Rostade aldrig mer efter min behandling, men blev ett såll på andra ställen.
Gissar att det var runt år 2008-09 man påbörjade utförsbacken. Nu börjar man plana ut på en ekonomiskt fördelaktig nivå på vilken man sannolikt, med hjälp av "dimridåer" kan operera 8-10 år innan verkligheten kommer ikapp.
Styrman..:) Men det heter också att det man inte vet det lider man inte av.
Det tycks som om flera tillverkare, bland dem Volvo, börjat att pruta på rostskyddet runt 2008-9-10. Ska bli intressant att se vad som händer med dagens bilar. Såg förresten en E-klass från 2008 som hade rejäla "sorgkanter" runt bakre hjulhus och nederkant av dörrarna, jag som trodde de skärpt till sig!?
Filtinnerskärmarna ska väl inte täta ens? De är väl där för att minska ljudet från vägen och grus etc. Mot karossen ska de väl sitta "fast" mest. De ska inte viberara och nöta på lacken, men de måste ju sitta så eventuell fukt bakom kan ventileras ut.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.