”Pilarna pekar bakåt, vilket innebär att vattnet som ska tryckas ut och bort från däcken istället trängs in mot mitten. Detta innebär ju att däcksmönstret bidrar till vattenplaning. Vad är fel?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Många S-däck och V-däck har ett mönster liknar pilar som pekar framåt när man tittar uppifrån. Men när man tittar i snön på detta mönster så pekar ”pilarna” bakåt, vilket innebär att vattnet som ska tryckas ut och bort från däcken istället trängs in mot mitten. Detta innebär ju att däcksmönstret bidrar till vattenplaning.
Vad är det för fel i min undran? Alla dessa däck kan väl inte vara fel designade?
M@ts
Svar:
Det är lite klurigt. Däcken är faktiskt rätt designade. Det kan du testa själv. Klipp till en pappersremsa, rita ett pilmönster med en bläckpenna och tejpa ihop remsan med mönstret utåt så den bildar ett ”däck”.
Om du nu rullar pappersdäcket mot ett bord med mönstrets vassa ändar först – då vatten skulle ledas utåt – kommer du att upptäcka att i avtrycket som däcket gör på underlaget hamnar mönstret åt andra hållet, det vill säga med pilarna riktade bakåt. Se bilden!
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Många S-däck och V-däck har ett mönster liknar pilar som pekar framåt när man tittar uppifrån. Men när man tittar i snön på detta mönster så pekar ”pilarna” bakåt, vilket innebär att vattnet som ska tryckas ut och bort från däcken istället trängs in mot mitten. Detta innebär ju att däcksmönstret bidrar till vattenplaning.
Vad är det för fel i min undran? Alla dessa däck kan väl inte vara fel designade?
M@ts
Svar:
Det är lite klurigt. Däcken är faktiskt rätt designade. Det kan du testa själv. Klipp till en pappersremsa, rita ett pilmönster med en bläckpenna och tejpa ihop remsan med mönstret utåt så den bildar ett ”däck”.
Om du nu rullar pappersdäcket mot ett bord med mönstrets vassa ändar först – då vatten skulle ledas utåt – kommer du att upptäcka att i avtrycket som däcket gör på underlaget hamnar mönstret åt andra hållet, det vill säga med pilarna riktade bakåt. Se bilden!
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Någon som förstår det kluriga? Framstår som självklart för mig, eller kan jag ha missuppfattat frågan?
Hur tänkte frågeställaren? Vattnet strävar ju åt sidan, men frågeställaren har hakat upp sig på avtrycken och inte däcket, det är det enda logiska för mig, men det är inte klurigt, endast ett feltänk, avtrycket är ju ett resultat. Eller jag som missuppfattat något här?
Det förstår du väl M@ts, att du har rätt och alla däcktillverkare har fel. Naturists är däcken feltillverkade.
Hur får han det till att vattnet skulle tryckas inåt när pilarna är bakåt? Utåt från däckets mitt kommer vattnet alltid. Hade pilarna varit framåt hade dock vattnet i princip tryckts ut framför däcket igen (typ..). Nu tryckts det ut bakåt.
Ytterligare en ledtråd: Vilken del av mönstret träffar asfalten först? Jo det är pilens spets.
Logiken skulle kanske kunna vara att mönstret pekar på "fel" håll efter att det samlat upp vattnet i kontakten med vägbanan. Men snarare uppstår väl en "hälleffekt" när mönstret på den bakre sidan av däcket fortsätter sin väg uppåt och runt. Mina Michelin Alpin fungerar i alla fall utmärkt just när det gäller att undvika slask- eller vattenplaning.
@axa, exakt, så det enda logiska är att frågeställaren endast gått på avtrycket i marken, men det blir ju ett omvänt tänk, i min värld tänker ingen så, men det är det enda sett jag kan förstå hur frågan uppkommit!?
Det är ju inte avtrycket som träffar vattnet vid däcketskontakt, utan det är det kvarlämnade resultatet då bilen passerat, mönsteravtrycket fortsätter inte att färdas framår och samlar vatten likt omvända pilar, mycket märkligt om det är så frågeställaren tänkt, eller någon annan som förstått det hela?
Fler som tycker att frågorna börjar kännas aningen krystade? Sist han med tändaren i V70n som hade otätheter, dags att utöka körkortsprovet med lite sunt förnuft...
...eller ett IQ-test...
Mycket skriverier om en ren självklarhet som Axa beskriver kort och koncist.
M@ts, driver Du med oss?
Så länge hjulet rullar pressas vattnet utåt förstås. Vid en tvärnit och hjulet fortsätter kana på den våta vägbanan kan man kanske tänka sig att effekten kan bli den motsatta!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.