På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag köpte en Nissan Qashqai från 2010 i somras. Den hade bara gått 6 000 mil.
Det satt Continental Premium Contact 2 runt om. När hustrun och jag kom ut en morgon för att pendla våra dagliga 120 km till och från Göteborg hade ena framdäcket sprängts. En 15 centimeter lång reva gapade i däckssidan. På det hopsjunkna däcket syntes också småsprickor. Tur att inte punkteringen hände oss i 110 km hastighet på riksväg 40.
DOT-märkningen på bilens däck visade 2710. De var alltså sju år gamla. Jag kollade då vinterdäcken jag fått med bilen, Hakka Rsi. De var tillverkade vecka 21 2007, alltså tre år före det att bilen tillverkades.
Är det förenligt med god bilhandlarsed att skeppa iväg bilar med så gamla däck? Borde inte handlaren påpekat åldern på dem? Finns det något i MRF:s branschbestämmelser om detta och om köparens egen undersökningsplikt?
Bernt Birgersson
Svar:
Det är förstås en miss av bilhandlaren att inte informera om däcken. En MRF-ansluten handlare ska ansvara för att bilar som säljs är trafiksäkra. Att däcken håller godkänd kvalitet ingår i säljarens ansvar, men så länge som mönsterdjupet är godkänt och däcken verkar oskadade tänker nog få på däckens ålder. Sju år är förvisso en hög ålder på däck, men de behöver inte vara dåliga för det. Hur däck åldras beror på i vilken miljö bilen har varit, om den exempelvis stått mycket i solen eller kanske istället mer skyddat i garage.
Som köpare har man emellertid också ett ansvar att kolla bilen. Den som köper en sju år gammal bil bör nog misstänka att däcken varit med ett tag.
För vinterdäck är en ålder på tio år väl mycket. Även om de förvarats idealiskt har gummit hunnit hårdna och däcken ger inte alls lika bra grepp som nya vinterdäck. Om däcken börjar få sprickor ska de direkt bytas ut, även om mönsterdjupet är bra.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du koll på hur gamla dina däck är?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är intressant att köpare av begagnad bil inte kollar bilen innan vid köp. Och så publicerades en undersökning nyligen som visar att många är oroliga för att bli lurade... Men det går att undvika att bli lurad! Kolla bilen, även däcken, kolla bilens historik etc.
#2 Raphael... Jepp, mycket underligt. Bara en sån enkel sak som att googla i 2 minuter funkar inte alls, utan folk känner sig oroliga över att bli lurade istället... Ta t ex VW's mest kända problem med brustna kamkedjor, havererande DSG-lådor, sprängda gastankar och abnorm oljeförbrukning -de här bilarna borde egentligen vara extremt svårsålda och då till mycket låga priser då potentiella risker kostar extremt mycket pengar i förhållande till bilens värde. Att folk glatt köper dessa, och prisbilderna hålls uppe visar ju att oron för att bli lurad är skapad av köparen själv, inte säljaren...
@leifv, exakt vad har det med däcken på en Nissan att göra menar du? Google hjälper knappast, eller en överdrivet och med svag statistisk bäring, diss av VW.
Sen kanske priset på bilen speglar status på däcken, inget vi vet, men visst borde både köparen ha kontrollerat däcken, likväl som en seriös säljare påpekat att däckens ålder indikerar att man nått bäst före.
Verkar gå en trend i revande däck.
Kan det vara för att vi pumpar däcken så förbannat hårt, jag har fått ut bil med F 3.1 B 3.5 ifrån däckverkstad och nybilen gick på tårna den med F 2.8 B 3.1.
Original trycket är 2.1 2.3 Eco är 2.3 2.5!
Jag kör lägsta rekommenderade tryck har så lite bekymmer med däck så att det finns inte!
Ok gummit blir gammalt och, med ändrade vägegenskaper som följd. Men jag tycker att det är ett sk-it däck som får ålderssprickor på "endast" sju år.
Man köper väl bilen i det skicket den är
6000 mil på sju år, å självklart sitter väl originalsäcken på. Men däck som inte blivit misshandlade håller väl mer än så. Hade dom varit tjugo år.,,
Å vinterdäck brukar ju behållas om dom passar på den nya bilen man köper. Vällagrade däck åldras inte speciellt, dom slits ut.
Visst dom har inte samma egenskaper som nytestade, å därför är ju en test av tre fyra år gamla vinterdäck mer intressant än spillrans nya med olikformade dubb mm.
Däck är ju datummärkta med vecka och år, så det borde vara enkelt för vem som helst att kolla upp åldern.
Läs gärna på, och följ länkarna....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151123/tio-myter-om-vinterdack-ar-du-ocksa-lurad
Jag hade monterat nya däck direkt, med eller utan bilhandlarens medverkan. Det är ingen stor kostnad, motsvarar väl 4-5 fulla tankar.
Ett gammalt knep för att behålla mjukheten hos vinterdäck: Före sommarförvaringen: Spraya däcken med silikonspray, förvara dom sedan liggande horisontellt i ett mörkt (om möjligt också svalt) utrymme. Man ser sommarförvarade vinterdäck stående i vertikalläge i gassande solsken. Fullständigt hjärnsläpp. Klas
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.