På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
De "gamla" automatväxlade bilarna kunde man ju slira hur mycket som helst med, det var väl bara olja som vispades runt. Sedan kom dubbelkopplingslådorna och vissa märken verkar haft problem med brända kopplingar. Men hur är det med Yaris elhybrid som ju har CVT. Finns där också en lamellkoppling man kan slita upp?
Krister S
Svar:
Nej, den har ingen lamellkoppling. CVT, Continuously Variable Transmission, vanligast kallad steglös automatisk växellåda, utvecklades först av holländska DAF som kallade den för variomatic och den användes bland annat i postens ”Tjorven”, då med drivrem. Numer använder man en kedja och i Toyotas elhybrid är elmotorn inbyggd i transmissionen. Så det finns ingen lamellkoppling. Nu finns ju också CVT-växellådor med förprogrammerade fasta lägen, vilket nog kan ses som en eftergift till körkänslan med konventionella växellådor.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 9 mars 2022 Jag körde under en tid ut…
- 9 mars 2022 Här är några videor som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.