Frågeställaren undrar om det blir märkbar skillnad mellan 18- och 19-tumsdäck med samma bredd.
”Är skillnaderna i vikt och höjd på däcksidan tillräckliga för att ge någon märkbar skillnad i komfort, bränsleförbrukning, acceleration och bromsprestanda?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vi har beställt nya VW Tiguan som vi ska använda som en bekväm familjetransportör och därför värderar vi just komforten. Till vår nya bil har vi valt 19-tumsfälgar då vi tycker de gör bilen snyggare. Men nu börjar jag fundera på om det var ett dåligt val som kommer att ge sämre komfort jämfört med de 18-tumsfälgar som ingår i den GT-version som vi beställt.
19-tumsfälgen har däcksdimension 235/50 19 och väger cirka 11,8 kg. 18-tumsfälgen har däck med dimension 235/55 18 och väger cirka 10,9 kg.
Är skillnaderna i vikt och höjd på däcksidan tillräckliga för att ge någon märkbar skillnad i komfort, bränsleförbrukning, acceleration och bromsprestanda?
Johan
Svar:
Är bilen konstruerad för att klara olika hjuldimensioner bör inte komforten bli sämre med 19-tumsdäck. Sådana satt på den VW Tiguan som vi testade i nummer 11/2016. Den rullade tystast av de tre bilar som ingick i testet (de övriga var Hyundai Tucson och Nissan X-Trail). Testförarna berömde Tiguans komfort och köregenskaper och dess dieselmotor på 190 hk gick snålast i testet. Skillnaden i prestanda mellan 18- och 19-tumsdäck med samma bredd är nog knappt märkbar. Lägre däck kan ge lite stötigare gång men även bättre styrrespons.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Fråga:
Vi har beställt nya VW Tiguan som vi ska använda som en bekväm familjetransportör och därför värderar vi just komforten. Till vår nya bil har vi valt 19-tumsfälgar då vi tycker de gör bilen snyggare. Men nu börjar jag fundera på om det var ett dåligt val som kommer att ge sämre komfort jämfört med de 18-tumsfälgar som ingår i den GT-version som vi beställt.
19-tumsfälgen har däcksdimension 235/50 19 och väger cirka 11,8 kg. 18-tumsfälgen har däck med dimension 235/55 18 och väger cirka 10,9 kg.
Är skillnaderna i vikt och höjd på däcksidan tillräckliga för att ge någon märkbar skillnad i komfort, bränsleförbrukning, acceleration och bromsprestanda?
Johan
Svar:
Är bilen konstruerad för att klara olika hjuldimensioner bör inte komforten bli sämre med 19-tumsdäck. Sådana satt på den VW Tiguan som vi testade i nummer 11/2016. Den rullade tystast av de tre bilar som ingick i testet (de övriga var Hyundai Tucson och Nissan X-Trail). Testförarna berömde Tiguans komfort och köregenskaper och dess dieselmotor på 190 hk gick snålast i testet. Skillnaden i prestanda mellan 18- och 19-tumsdäck med samma bredd är nog knappt märkbar. Lägre däck kan ge lite stötigare gång men även bättre styrrespons.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Håller du med om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Egentligen enda skillnaden är när man ska köpa nya däck.
...och byta hjul till sommar/vinter.
Då är det ganska tungt med stora hjul.......
Lägre profil ger stötigare gång. Därför bör 18-tumshjulen ge högre komfort. Själv har jag 215/65/16 till min Duster. Lågprofildäck är en modenyck som bara har med utseendet att göra.
Gick riktigt bra förr också med 12,13,14 eller 15". 82-profil. Låg ofjädrad vikt= god komfort. Sen kom 70-profil och på den vägen är det. Är som häxbränning, svårt att stoppa när det väl har börjat!
Nej du glimma-48. Lägre profil ger stötigare gång skriver du, där har du rätt. Lågprofildäck är en modenyck som bara har med utseendet att göra skriver du. där har du fel, fel, fel ! Har du hört talas om vägegenskaper?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.