"Hur kommer det sig att svenskar inte följer reglerna för hur man kör i rondeller? Är inte körskolorna observanta på detta?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag är dansk men bor sedan 20 år i Malmö och upplever problem i Sverige med att bilister sällan använder körriktningsvisare, speciellt när man kör i cirkulationsplatser. Väjningsplikt gäller mot alla som redan kör i rondellen, man ska använda blinkers när man byter körfält i rondellen och blinka höger när man lämnar rondellen. Samma regler gäller i Danmark. Under de senaste åren har jag noterat hur ofta man i de två länderna använder blinkers i rondeller. I Köpenhamnsområdet är det enligt mina kontroller 9 av 10 bilförare, i Malmöområdet är det snarare 1 utav 10. Därför får jag ofta stanna och vänta, eftersom jag inte vet om bilar i rondellen avser att svänga av eller om de tänker fortsätta runt. Många lämnar dessutom rondellen från innersta, vänstra, körfältet, dessutom oftast utan att blinka. Detta händer sällan i Danmark och är något som danska tidningen Motor varnar danska bilister för som kör i Sverige. Hur kommer det sig att man i alla fall i Malmöområdet inte följer reglerna för hur man kör i rondeller? Kanske därför körskolorna inte är observanta på detta?
Förvånad dansk
Svar:
Det är tyvärr ett vanligt oskick också i Stockholmsområdet. Alltför många använder inte blinker då de lämnar en cirkulationsplats, trots att det är ett krav. Varför så många bryter mot grundläggande regler är det svårt att svara på. I det utbildningsmaterial som körskolorna använder, finns tydliga skisser och beskrivningar om hur man ska göra. Så jag gissar att det har med brist på övervakning att göra. Somliga tycks ju fungera så, att om de inte upplever en bevakning och bestraffning för felbeteenden, så kan man slarva med det. Enligt statistik från transportstyrelsen skedde 34 889 olyckor 2016-2020, varav 2 791 i cirkulationsplatser, men hela 11 679 i andra vägkorsningar. Det förklarar varför korsningar görs om till rondeller. Hastigheten blir då lägre och färre skadas eller omkommer.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Fråga:
Jag är dansk men bor sedan 20 år i Malmö och upplever problem i Sverige med att bilister sällan använder körriktningsvisare, speciellt när man kör i cirkulationsplatser. Väjningsplikt gäller mot alla som redan kör i rondellen, man ska använda blinkers när man byter körfält i rondellen och blinka höger när man lämnar rondellen. Samma regler gäller i Danmark. Under de senaste åren har jag noterat hur ofta man i de två länderna använder blinkers i rondeller. I Köpenhamnsområdet är det enligt mina kontroller 9 av 10 bilförare, i Malmöområdet är det snarare 1 utav 10. Därför får jag ofta stanna och vänta, eftersom jag inte vet om bilar i rondellen avser att svänga av eller om de tänker fortsätta runt. Många lämnar dessutom rondellen från innersta, vänstra, körfältet, dessutom oftast utan att blinka. Detta händer sällan i Danmark och är något som danska tidningen Motor varnar danska bilister för som kör i Sverige. Hur kommer det sig att man i alla fall i Malmöområdet inte följer reglerna för hur man kör i rondeller? Kanske därför körskolorna inte är observanta på detta?
Förvånad dansk
Svar:
Det är tyvärr ett vanligt oskick också i Stockholmsområdet. Alltför många använder inte blinker då de lämnar en cirkulationsplats, trots att det är ett krav. Varför så många bryter mot grundläggande regler är det svårt att svara på. I det utbildningsmaterial som körskolorna använder, finns tydliga skisser och beskrivningar om hur man ska göra. Så jag gissar att det har med brist på övervakning att göra. Somliga tycks ju fungera så, att om de inte upplever en bevakning och bestraffning för felbeteenden, så kan man slarva med det. Enligt statistik från transportstyrelsen skedde 34 889 olyckor 2016-2020, varav 2 791 i cirkulationsplatser, men hela 11 679 i andra vägkorsningar. Det förklarar varför korsningar görs om till rondeller. Hastigheten blir då lägre och färre skadas eller omkommer.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.