"90 procent av mötande bilister blinkade med helljuset." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vi köpte en nästan ny Volvo V60 för åtta månader sedan. När höstmörkret kom så började vi använda det adaptiva helljuset (LED). Men 90 procent av mötande bilister blinkade då vid möte med helljuset eller slog på sitt helljus. Allt eftersom det mötande fordonet kommer närmare hinner vi se att den mötande bilens hela front, huv och vindruta lyses upp av vårt adaptiva helljus innan den sektor den mötande kommit in i släcks ner. Vi har därför känt oss tvungna att manuellt koppla om från helljus till halvljus vid möte. Efter att Helmias servicetekniker justerade ljuset var det fortfarande hälften av de mötande som blinkade med helljuset. Så på nytt till verkstaden för koll av eventuella felkoder, men inga sådana hittades. Serviceteknikern säger att verkstaden inte har något system där de kan testa den adaptiva funktionen utan i så fall skulle de behöva låna bilen och testa den vid mörkerkörning.
”Missnöjd Volvoägare”
Svar:
Jag känner inte igen problemet du beskriver från någon av de Volvobilar som vi senast testat, eller för all del från tidigare heller. Frågan är om ljuset fortfarande står en aning för högt? Ljusets prestanda har vid våra senaste tester visat sig vara mycket bra med högt betyg i ljustestet. Jag lät frågan gå vidare till Volvo Cars som svarade: ”För bilen i fråga har vi inget kategoriskt fel på konstruktionen. Normalt sett skall detektion ske inom 2 sekunder, på lite längre avstånd. Testningen av belysningens system sker ju auto-matiskt och skulle det vara ett konkret fel på strålkastaren sätts felkoder som teknikern sedan kan jobba utefter. Sedan skulle det ju kunna finnas en annan orsak i bilen som åstadkommer de symptom som ägaren upplever, exempelvis att kameran skulle ha svårt att detektera vissa mötande. Smutsig vindruta etc. Vår kundomsorg har kontaktat Helmia och bett dem ta kontakt med kunden så vi kan gå till botten med detta.”
Christina Zander, Volvo Cars
Fråga:
Vi köpte en nästan ny Volvo V60 för åtta månader sedan. När höstmörkret kom så började vi använda det adaptiva helljuset (LED). Men 90 procent av mötande bilister blinkade då vid möte med helljuset eller slog på sitt helljus. Allt eftersom det mötande fordonet kommer närmare hinner vi se att den mötande bilens hela front, huv och vindruta lyses upp av vårt adaptiva helljus innan den sektor den mötande kommit in i släcks ner. Vi har därför känt oss tvungna att manuellt koppla om från helljus till halvljus vid möte. Efter att Helmias servicetekniker justerade ljuset var det fortfarande hälften av de mötande som blinkade med helljuset. Så på nytt till verkstaden för koll av eventuella felkoder, men inga sådana hittades. Serviceteknikern säger att verkstaden inte har något system där de kan testa den adaptiva funktionen utan i så fall skulle de behöva låna bilen och testa den vid mörkerkörning.
”Missnöjd Volvoägare”
Svar:
Jag känner inte igen problemet du beskriver från någon av de Volvobilar som vi senast testat, eller för all del från tidigare heller. Frågan är om ljuset fortfarande står en aning för högt? Ljusets prestanda har vid våra senaste tester visat sig vara mycket bra med högt betyg i ljustestet. Jag lät frågan gå vidare till Volvo Cars som svarade: ”För bilen i fråga har vi inget kategoriskt fel på konstruktionen. Normalt sett skall detektion ske inom 2 sekunder, på lite längre avstånd. Testningen av belysningens system sker ju auto-matiskt och skulle det vara ett konkret fel på strålkastaren sätts felkoder som teknikern sedan kan jobba utefter. Sedan skulle det ju kunna finnas en annan orsak i bilen som åstadkommer de symptom som ägaren upplever, exempelvis att kameran skulle ha svårt att detektera vissa mötande. Smutsig vindruta etc. Vår kundomsorg har kontaktat Helmia och bett dem ta kontakt med kunden så vi kan gå till botten med detta.”
Christina Zander, Volvo Cars
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.