Snabb värme i kupén är viktigt på våra breddgrader.
Varför testar ni inte kupévärmen i moderna bilar? Till god komfort hör ju hygglig värme i bilen. Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Varför testar ni inte kupévärmen i moderna bilar? Till god komfort hör ju hygglig värme i bilen. Moderna motorer är enligt tidningen så effektiva att det blir väldigt lite värme över till kupén. Är värmen lika god som för några år sedan? Kör själv en Volvo V50 1,8F med snabb och skön värme. Hur är det med värmen i modernare bilar?
Ingemar Olsson
Svar:
Test av kupévärmen ingår inte regelbundet i våra vanliga biltester, men väl i det vintertest som görs med Vi Bilägares långtestbilar. Däremot gör vi förstås alltid subjektiva bedömningar av hur snabbt det blir varmt i testbilarna och hur imfria rutorna håller sig.
Vi har inte gjort någon jämförelse mellan äldre och nyare bilar, men dagens moderna, små motorer avger inte så mycket överskottsvärme som de volymmässigt större maskinerna i gårdagens bilar. Särskilt dieslar kan ha svårt att alstra snabb kupévärme men är i allmänhet kompletterade med elektriska extravärmare.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Tycker du att värmen är för dålig i nya bilar?
Fråga:
Varför testar ni inte kupévärmen i moderna bilar? Till god komfort hör ju hygglig värme i bilen. Moderna motorer är enligt tidningen så effektiva att det blir väldigt lite värme över till kupén. Är värmen lika god som för några år sedan? Kör själv en Volvo V50 1,8F med snabb och skön värme. Hur är det med värmen i modernare bilar?
Ingemar Olsson
Svar:
Test av kupévärmen ingår inte regelbundet i våra vanliga biltester, men väl i det vintertest som görs med Vi Bilägares långtestbilar. Däremot gör vi förstås alltid subjektiva bedömningar av hur snabbt det blir varmt i testbilarna och hur imfria rutorna håller sig.
Vi har inte gjort någon jämförelse mellan äldre och nyare bilar, men dagens moderna, små motorer avger inte så mycket överskottsvärme som de volymmässigt större maskinerna i gårdagens bilar. Särskilt dieslar kan ha svårt att alstra snabb kupévärme men är i allmänhet kompletterade med elektriska extravärmare.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Tycker du att värmen är för dålig i nya bilar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intressant, hur förhåller det sig med Mazdas nya bensinmotorer som ju har hög kompression som lär ha förhållandevis lägre bensinförbrukning . Påverkar det då kupévärmen ?
Vad som är bra värme är inte alltid samma sak. Ska värmen komma snabbt? Ska rutorna snabbt bli isfria? Ska fläkten gå tyst? Ska det vara "dragfritt? Ska den klara - 35 grader med skönt klimat? Ska den klara + 35 utan att det stormar i bilen? Det är nog knappast någon bil som klarar allt. Det är upp till köparen att prioritera och det går knappast att läsa sig till. Provkörningar i olika förhållanden är det enda säkra.
VW Polo 2012 @ En bensinmotor går inte med luftöverskott, behöver därför inte tillskottsvärme och har ändå inte problem med värmen till kupén även om förbrukningen är lika som för en dieselmotors
Det skiljer jättemycket på värmen i bilar. Audi/Wv klarar inte kyla under 25. På brorsans jobb åker de bara VAG-bilar i tjänstebilsflottan. När de klagade på värmen för ett par år sedan, fick de bara svaret att man kunde låta montera in bränslevärmare, och att de inte var gjorda för att hålla kupen varm i extrem kyla.
Internationellt brukar man räkna "extrem kyla" vid ungefär -15 till -20. Det skiljer lite mellan tillverkare.
Ford har också haft problem med värmen när det är riktigt kallt.
Min Mercedes höll bekväm värme, lagom för att sitta i kortärmat, när det var -27. Farsans Grand Vitara klarar sig till runt -25 innan det blir lite småkyligt i bilen. Syrrans Volvo verkar inte ha någon nedre gräns för när det börjar bli kallt i bilen.
Så, som sagt. Det är ENORMA skillnader på värmen i bilar.
En annan tanke:
Varför svarar Vi Bilägare sällan på frågan som ställs?
De har ju inte talat om VARFÖR DE INTE TESTAR VÄRMEN PÅ ALLA BILAR!
Jag misstänker att det har att göra med att man måste hitta ett fryshus där bilarna kan stå och gå, vilket jag inte är säker på att det existerar i Stockholms-trakten. Och även om man hittar det, så är det ju en kostnadsfråga.
I tider där bromsenergiåtergivning är hett och blött på läpparna är det löjeväckande att kupévärme är en så pass svår nöt att knäcka. Den är lättknäckt men tydligen ointressant för tillverkaren.
Om dieselbilarna har så låg motorvolym och högeffektivitet kan de väl leda majoriteten av värmen in i kupén istället för ut i luften. Allt via en knappdj@#¤%"l på instrumentpanelen.
Förr bytte man termostat som öppnar vid högre temp. Det är väl rent av omöjligt, och säker olagligt, idag med alla miljöparametrar som ska uppfyllas.
Och en bilmodell som inte kan generera värme under svensk vinter ska logiskt sett inte ens kunna sätta ena hjulet på svensk marknad.
Jag har länge önskat att man slapp den elektriska kupévärmaren någonstans på bilgolvet vintertid. Varför kan man inte få den inbyggd från fabrik i kupéns luftsystem?? - Enkelt och brandsäkrare. Den startar när man sätter i elkontakten för motorvärmaren. Den bör ha en strömbrytare inne och/eller kopplad till fjärrkontrollen för när det ej är så kallt behövs den ej och man sparar litet energi.
Har haft två Saab OG900, två Volvo 740, en 940, en gammal Dieselmerca och en Renault diesel. Har varit bastuvärme i allihop utom Renaulten, som dessutom hade problem att hålla rutorna imfria.
Saabarna och Volvona behövde man inte ens skrapa om man tänjer lite på lagen om tomgångskörning.
92 graders termostat och en motorn som gör om bensinen till 80% värme (eller nått) är väldigt mysig såhär års.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.