Problem i efter felväxling i Volvo S80 borde märkas av direkt.
"Ska jag vara orolig att automatväxellådan på min Volvo S80 har tagit stryk då jag råkade föra spaken till R-läge ett kort ögonblick under färd?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Ska jag vara orolig att automatväxellådan på min Volvo S80 har tagit stryk då jag råkade föra spaken till R-läge ett kort ögonblick under färd? Jag brukar ibland motorbromsa bilen genom att växla ned till fyran eller trean, klumpigt nog så drog jag spaken åt fel håll.
Racerväxeln
Svar:
Från Volvos sida kommer lugnande besked. Växellådan ska tåla ett missgrepp. Om något hade hänt skulle du märkt det tämligen omgående, men om du är orolig kan du be en Volvoverkstad kolla lådan.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du varit med om något liknande?
Fråga:
Ska jag vara orolig att automatväxellådan på min Volvo S80 har tagit stryk då jag råkade föra spaken till R-läge ett kort ögonblick under färd? Jag brukar ibland motorbromsa bilen genom att växla ned till fyran eller trean, klumpigt nog så drog jag spaken åt fel håll.
Racerväxeln
Svar:
Från Volvos sida kommer lugnande besked. Växellådan ska tåla ett missgrepp. Om något hade hänt skulle du märkt det tämligen omgående, men om du är orolig kan du be en Volvoverkstad kolla lådan.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du varit med om något liknande?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har man elektromekanisk överföring ser elektroniken till att några missöden inte kan ske, så som på dagens Mercedes med rattspak. Men är överföringen mekanisk kan det gå åt skogen. Det är lameller/bromsband som går sönder i första hand och innebär en renovering av växellådan.
Sällsynt märklig fråga! Enligt bilden måste man dra växelspaken först åt vänster för att komma åt det manuella läget, SEN kan man växla ner... och jag antar att ´ner´ är när man för spaken bakåt (så vitt jag vet är det bara BMW (ZF) som envisas med att göra tvärtom)... hur kan man då föra växelväljaren framåt, förbi neutralläget (det skulle man ha märkt), och sen fortsätta vidare? Om man har SÅÅ dålig koll på hur man manöverar en bil då bör man åka taxi..
Bilen på bilden kanske inte har att göra med "veckans brevfilm":P
Brorsan och jag tryckte i backen i 80 på en gammal VOLVO 144 automat för 20 år sedan. Vi vatvungna att vara 2 stycken för att orka smälla i backen.
Vad hände?
Bakhjulen låste sig, och vi fick motorstopp. Men bilen höll.
sedan skruvade vi upp luftflödet på den mekaniska insprutningen för att få upp varvet så mycket som möjligt. När det var gjort lade vi en tegelsten på gaspedalen och lämnade bilen.
Den gick fortfarande efter 30 minuter.
Brukar inte automatlådor har en "spärrknapp" för att gå från D till R eller P?
Vad är det för stolleide' att motorbromsa genom att lägga i fyran eller trean?
Det finns ingenting som är "idiotsäkert".
Just det Tvärnit, en av mina uppdragsgivare sa en gång: "Det här måste vara idiotsäkert och det är det svåraste som finns för idioter är så påhittiga!"
Den där Nisse som jag ibland har anledning att ta upp som avskräckande exempel hade åtminstone tidigare för vana att alltid trycka in spärrknappen när han använde växelväljaren. Jag förklarade att den var tänkt som en säkerhetsspärr, så att man inte kunde föra spaken för långt av misstag. Men dårar och förnuft går inte riktigt bra ihop...
En hysteriskt rolig historia:
Svärfar åkte Cheva pickuper på sitt företag. En gång - någon gång i slutet på 90-talet - satt han och jag mellan 2 jobb. Han pratade om automater, och jag lyssnade med ett halvt öra. Så frågar han någonting i stil med "Tror du att det finns någon spärr, så att man inte kan lägga i backen när man kör framåt".
Jag svarar att han kan väl prova, så får han se.
Sekunderna senare hänger jag i bältet när bakhjulen låst sig i hastighet runt 50 inne i stan. Han hade helt enkelt tagit ett stadigt grepp om rattkryckan och pressat den uppåt.
Spärrar existerade inte på GM-pickisar på 90-talet. Jag visste det i och för sig, men lyssnade som sagt inte på vad han pratade om.
Otroligt nog höll växellådan för påhittet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.