Nästa artikel
Behöver fler köra med dubbdäck?
Bilfrågan

Behöver fler köra med dubbdäck?

Publicerad 20 februari 2023
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Man hör en hel del påståenden om däcken vintertid. När det rådde blixthalka under snökaoset senast läste jag att däcken trycker ihop snön så att det blir halare. Det skulle drabba främst friktionsdäck och det hävdades att moderna dubbdäck inte river upp snö och is lika effektivt. Är det för få som använder dubb nu plötsligt? 

Evald H

Svar: I den senaste undersökning som jag sett, gjord av Trafikverket 2021, så kan man se att andelen dubbdäck tydligt minskat under de senaste tio–elva åren, från en andel på 68 procent till ungefär 55. Men det är totalt i Sverige. Det finns ju stora lokala skillnader.

Generellt är dubbdäcksanvändningen betydligt större ju längre norrut man kommer och tvärtom. I städer som Sundsvall och längre norrut använder 94–95 procent dubbdäck. I Stockholm och söderut är det friktionsdäck som gäller från 58 till 83 procent (Malmö) av bilarna.

Vid ymnigt snöfall kan man uppleva att snön trycks till och blir hal innan den slits bort av bilar med dubbdäck. Och effekten kan förstås variera, beroende på trafikintensitet, kyla och vägunderhåll. Därför ska man anpassa däckvalet efter var man kör och det väglag man har att hantera. Och visst har dubbtrycket mot vägen blivit lägre. Det är en nackdel i vissa situationer men ger också mindre vägslitage. Väl lågt har det visat sig.

Faktum är att de ”snällare” vinterdäcken polerar vägbeläggningen. VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) har visat att den mer hållbara vägbeläggning, som valts för att motstå dubbdäckens krafsande, numera snarare poleras.

Särskilt friktionsdäck polerar vägbeläggningen effektivt. Mätningar visar att friktionen är oväntat låg. Utan uppruggning av den äldre typen av dubbar blir många vägar halare, inte bara på vintern utan märkligt nog också sommartid! Det uppmärksammades redan 2018 då några till synes oförklarliga olyckor inträffade främst vid vått väglag. Troligen måste vägbeläggningen justeras.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.