Nästa artikel
Är inte elbilar onödigt starka?
Bilfrågan

Är inte elbilar onödigt starka?

Publicerad 2024-04-24 05:00
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: De elbilar som bjuds ut numera har effekter som för ett decennium sedan var förbehållet sportbilar. Till vilken nytta? Vem har behov av att komma från stillastående till 100 km/tim på fyra sekunder? Vilka uppskattar högre däckskostnader på grund av eviga rivstarter? Som amatör utan egentliga kunskaper skulle jag uppskatta ett svar om batteriet kan ge längre körsträcka om motoreffekten var lägre? Skulle pris och effekt kunna sjunka tillsammans? 

Lars-Olof

Svar: Det är en rimlig fundering. Men det är ju som med fossilt drivna bilar. Priset beror inte bara på dessa saker. Och det finns ju för all del bensin- och dieseldrivna bilar som har snabb acceleration och hög toppfart. Däremot har elbilar oftast en avsevärt lägre topphastighet, fast fortfarande väl över maximalt tillåtna hastighet.  

Man vill ju gärna tro att lägre effekt automatiskt betyder längre räckvidd. Men bilden kompliceras av faktorer som batteristorlek, aerodynamik och drivlinans effektivitet. 

I testet av Nissan Ariya, Tesla Model Y och Volvo XC40 var bilen med högst effekt och minst batterikapacitet den med lägst förbrukning: Tesla Model Y. Den hade också lägst tjänstevikt, högst toppfart och snabbast acceleration. 

I testet av BMW i4, Hyundai Ioniq 6, Nio ET5 och Polestar 2 var däremot bilen med lägst antal hästkrafter, minst batteri och lägst tjänstevikt den snålaste: Hyundai Ioniq 6. Den var också långsammast från noll till 100, "bara" 7,4 sekunder.

Bara i det ena testet var vinnaren billigast – Tesla Model Y. 

Slutsatsen är att pris absolut hänger samman med batteriets kapacitet men inte självklart med bilens prestanda.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (41)

  • 2024-04-27 20:36 ADAC är en organisation som…
  • 2024-04-26 09:42 Jag har tidigare varit inne…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.