På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Polisen brukar gnälla på positionsljus som kan finnas i extraljus om man har dem tända. Och det är ju för att det inte får finnas någon ljuskälla i mitten av bilen, på minst 600 millimeter, enligt föreskriften TSFS 2013:63.
Men många nya bilmodeller har ju ljus längs hela fronten, till exempel Volkswagen ID.4 som ju har en LED-slinga från båda hållen mot mitten. Det är inte något mellanrum på 600 millimeter där!
Är det inte lite fånigt att polisen då bötfäller förare som har sina positionsljus aktiverade i extraljusen i fronten när till exempel en ID.4 får köra med samma problematik? Varför gör inte Transportstyrelsen något åt detta?
Micke
Svar: Vi vågar oss inte på att försöka hitta rätt bland reglementen och tillägg med ändringar utan överlämnade med varm hand frågan till Transportstyrelsen, som svarade:
”Belysningsområdet är komplext. Vi har att förhålla oss till EU-reglering, FN:s reglementen och nationell reglering. Dessutom gäller olika krav över tid.
Läsaren har läst beskaffenhetsregleringen för fordon äldre än 2010. Där har vi i viss mån kvar nationell reglering men för nyare fordon har vi visserligen nationell reglering, men den hänvisar uteslutande till harmoniserad reglering, i just detta exempel, ECE reglemente 48. Reglementet har ändrats på senare tid för att tillåta LED-belysning, och en rad andra mer moderna och effektivare belysningar där kraven omfattar hela system. Exempelvis kan en positionslykta slockna för att blinkers ska synas tydligare när den används. ID.4:an är godkänd enligt kraven i R 48.
I den nyare beskaffenhetsregleringen beskrivs att det inte får finnas annan belysning än den som är reglerad i föreskriften. Fordon får ha frivillig belysning enligt vad som beskrivs i R 48 men ska då uppfylla kraven i samma reglemente. Men vi gör ett medvetet undantag beträffande antal extraljus som annars skulle vara begränsat till högst fyra. Tanken är väl att det i vårt tidvis mörka land gör nytta att ha bättre belysning, men de små lamporna i extraljusen har inte bedömts tillföra något och omfattas därför inte av undantaget.
Lamporna i extraljusen benämns här som positionsljus men dessa är definierade och märkta på särskilt sätt och de små lamporna är därför antagligen inte positionsljus i regleringens mening och uppfyller inte kraven för positionsljus.
Läsaren undrar varför Transportstyrelsen inte gör något åt problemet. Just nu pågår en revidering av föreskrifter, både nationella och EU-regler. Det är möjligt att även belysningsregler påverkas och att harmonisering mot EU-krav innebär att kontroll av belysning vid besiktning ändras något i framtiden.”
Anders Gunneriusson, utredare Transportstyrelsen
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 7 maj 2023 Blir ju lite fånigt att…
- 23 april 2023 Ja Tjalle - och det gäller…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.