I augusti 1974 visades den nya Volvo 240 för pressen och två månader senare startade tillverkningen av lyxversionen 264. Nykomlingarna transformerade på ett lyckat sätt 140/160-serien som funnits sedan 1966/1968, riktigt hur lyckat kunde förstås ingen veta då.
”Även om de synbara ändringarna förefaller stora är det dock främst under skalet man hittar nyheterna”, konstaterade Vi Bilägare i en brett uppslagen artikel i nummer 17-18/74. Som huvudillustration visades därför en genomskärningsbild av Volvo 244, gjord av den välkände Herbert Müdsam.
Volvo hade kastat ett par gamla lösningar överbord. Framvagnen, som fått sju centimeter ökad spårvidd, hade nu fjäderben av McPhersontyp och en mer exakt kuggstångsstyrning hade tagit den gamla styrsnäckans plats. ”Vi har helt fått bort degigheten i styrningen, säger en av Volvos tekniker, och vi är böjda att hålla med honom efter en kort provtur” skrev ViB:s Björn Svallner.
»Vi får allt lov att rätta till kepsen inför denna hedersvagn till femtioåring.«
I motorprogrammet fanns en ny B21 med gjuten lättmetalltopp. Den hade i DL-versionen förgasare (B21A) och i GL-versionen Bosch K-jetronic bränsleinsprutning (B21E). Effekten var 97 hk respektive 123 hk. Den gamla B20A med stötstänger och 82 hk fanns kvar i instegsmodellen. Volvo 264 fick ny V6-motor på 2,7 liter och 141 hk, utvecklad med Peugeot och Renault.
Instrumentpanelen var ny, även om mätarhuset behållits från 1973/74-års modeller. Stolarna var nya och hade karaktäristiska ”gallernackskydd”. Handbromsspaken hade hittat sin rätta plats mellan stolarna i stället för mellan förarstolen och dörren. Rattlutningen ändrades så man skulle i fortsättningen slippa se många Volvoägare hänga med händer och armar i kringlan när de körde.
Numera anses 240 ofta som något av det hippaste man kan tänka sig och priserna på fina exemplar rusar i höjden. Många vill säkra sin ”Brick”, tegelsten, som 240 kallas i USA där den länge var en speciell statusmarkör. Volvo 240 blev för väldigt många helt enkelt bilen bil med sitt bruksvärde och sina tidlösa linjer. Dess rykte som kvalitetsprodukt som kan rulla hur länge som helst vilar på solid grund.
Detta var dock inte givet från början. Utseendet diskuterades, särskilt frontens prominenta underbett. Även om alla visste att det härstammade från säkerhetsbilen VESC som visats några år tidigare tyckte många att 240-näsan var rätt och slätt urful. Motståndskraften mot rost visade sig svag eftersom karossplåten de första åren ska ha innehållit en ovanligt stor del återvunnet stål. Det gick så långt att Volvo åtog sig att lackera om åtskilliga bilar på garantin.
Ett smart drag mot ett uppseglande dåligt kvalitetsrykte kom under 1976 när VSG infördes, Volvo Servicekostnads Garanti. Den satte gränsen för reparation på märkesverkstad vid 300 kronor. Genom en röd tejp med vit text på 240-stötfångarna kunde omgivningen se att här kom en Volvoägare som åtnjöt erbjudandet, som emellertid blev kortlivat.
Vi som har facit i hand ett halvt sekel senare vet förstås att Volvo 240 är märkets och Sveriges mest producerade bilmodell någonsin. Tvåförti kom att tjänstgöra i långt fler roller än någon annan svensk bil. Den blev evig etta på säljlistan, tjänstebilsfavorit, barnfamiljsfraktare, EM-vinnare i racing, säkerhetsapostel, polisbil, ambulans, brandbefälsbil, taxi, rallybil, filmstjärna, ungdomsbil, statslimousine, begravningsbil … en modell för livets alla skeenden och samhällets alla platser, byggd i drygt 2,8 miljoner exemplar.
Vi får allt lov att rätta till kepsen inför denna hedersvagn till femtioåring.
Missa inte vår Volvo 240-quiz som du hittar här.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (11)
- 2024-09-23 21:00 Japp. Hade en 244 från -83,…
- 2024-09-23 18:15 Rosten var den stora…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.