Alla har väl någon gång känt köpsuget efter en Folkabuss generation 2, en T2? Tänk så praktiskt med en kompakt buss! Alla roliga utflykter med vännerna, både de gamla vanliga och alla nya du kommer att få för att du har en buss.
Tänk vilka spontana minisemestrar du kan drömma upp, tänk all bråte du kan köra hit och dit! Tänk vad kul med motorn långt bak och tänk så snäll Folkabussen ser ut! Har det funnits en vänare uppsyn på den här sidan Austin Healey Sprite med grodögonen? Nej.
Om du vill ha en är det dags att raska på. Lagret av T2-bussar lika fina som den apelsinfärgade på bilderna är mer eller mindre redan slut, många har gått till Tyskland och Holland. Priserna är stigande och det lönar sig att dammsuga marknaden efter en T2 som är i så nära originalskick som möjligt. Både som investering och för att ditt nya, bussiga liv ska bli hyfsat friktionsfritt. Kom ihåg att det handlar om bilar med 40 år på nacken.
Skippa skunkar som annonseras för några tusenlappar, även om ägarna verkar vara riktiga entusiaster. Det finns gott om dem i den här svängen. Bestäm om du kan leva med stora blomdekaler på karosssidorna eller inte. Tål du madrassfuktiga campingombyggen, nedkörda midsommarfirare med kringrullande ölflaskor under andra stolsraden, kan du tåla artbastarder som fått en Volvo B20 mellan bakhjulen? Nej.
Gå ut på marknaden med bestämd blick! Rost ska du leta efter i stort sett överallt. Du kommer garanterat någon gång att behöva hissa upp din buss – domkraftsfästena är lätta att kolla men dyra att byta. Kolla efter rost i golv, hjulhus, överallt! Skjutdörren ska löpa som den ska, annars kan den, just det, lossna. Kolla värmekamrarna, de är dyra och svåra att byta. Oljeläckage, nja, oljebyten, absolut, oljekylare, måste fungera – väldigt viktiga punkter att bocka av.
När du sedan hittar rätt är du bara att gratulera!
Nypris: 26 200 kr.
Motor: Fyrcylindrig boxermotor med stötstänger, två ventiler per cylinder. Luftkylning. Volym 1 679 cm3. Max effekt 66 hk DIN vid 4 800 v/min. Max vridmoment 109 Nm vid 3 200 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor bak, bakhjulsdrift via dubbelledade drivaxlar. Fyrväxlad manuell låda.
Mått: L 442/B 177/H 194 cm. Vikt
1 450 kg. Tank 57 liter.
Fjädring/hjulställ: Längslänkar och torsionsfjädring fram och bak, krängningshämmare fram. Hydrauliska stötdämpare fram/bak.
Styrning: Rullstyrväxel. Vändcirkel 11,3 m
Bromsar: Skivor fram och trummor bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 127 km/tim. Acc. 0 – 90 km/tim 20,5 s.
Förbrukning: 1,07 l/mil.
1968 Den nya modellen var 16 cm längre och hade högre lastkapacitet. Karossen som var byggd med dubbelplåt i vissa delar för en bättre vridstyvhet. Skjutdörr var standard. Bakvagnen var nu fyrledad. Motorn var den största som fanns att få från Typ 1 – 1 600 kubik och 47 hästar.
1970 Den speciella, kromade innerbackspegeln försvinner.
1971 Högre effekt, 50 hästkrafter. Skivbromsar fram.
1972 VW-loggan försvinner från tanklocket, synd. Större kylluftsintag. Större och kantigare bakljus. Typ 4-motorn (från 411:an) introduceras som option med 66 hk.
1973 Mindre frontemblem. Emblemet på bakluckan försvinner. Nya, kantiga stötfångare och högre blinkersplacering. Automat som tillval.
1974 Typ 4 motorn blir större, volym 1,8 liter och 68 hk. Insprutning på USA-modeller, något senare på övriga marknader som option.
1976 Typ 4-motorn förstoras igen, till två liter. Får 70 hk.
1977 Insprutningsmotorerna får hydrauliska lyftare.
1979 USA-modellen får katalysator. Tillverkningen (i Tyskland) upphör i oktober.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.