När såg du en uppskuren bil i en annons senast? På 1970-talet, när bilars rationella utformning ofta betonades i reklamen, var ”bilen under skalet” ett vanligt grepp för att visa hur rätt man tänkt under utvecklingen.
Nog var det mycket som var väldigt rätt med Peugeots smakfullt utformade 104, debut på Parissalongen 1972. Här har vi en första annons i Vi Bilägare strax efteråt. Etthundrafyran var bara 360 centimeter lång och bestod nästan bara av dörrar (fyra stycken, vilket var ovanligt i klassen) och luckor – men vilka utrymmen hade den inte?!
”Varför görs det större bilar” hade DN undrat efter en provkörning och i Se konstaterade Åke Borglund att ”Peugeot 104 är bilen som förlåter föraren de flesta dumheter”. Karossformen lät ana en halvkombilucka bak, men en sådan version kom inte förrän 1976. Tre år tidigare hade en kortad tredörrarsversion med större strålkastare debuterat, en stadsbil man såg nästan överallt i Paris när det begav sig.
Ett par utseendeförändringar till följde de kommande åren och på motorsidan steg effekten från 54 till 80 hk i de starkaste versionerna. Fransk komfort och körkänsla i kompakt format gick hem på många marknader, till och med i England, och modell 104 tillverkades i 16 år och 1 624 000 exemplar innan den lades ned till förmån för 1980-talets stora framgång för Peugeot: 205.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.