Det finns gott om svenska sportbilsförsök från förr men det mest spektakulära är OBC Mantorp, en svensk superbil som skulle få revolutionerande byggteknik, motor från BMW M1 och växellåda från Porsche. Bilen skulle byggas i Klippan från och med hösten 1974.
Slumpen gjorde att denne skribent fick nära kontakt med en projektledare bakom OBC Mantorp, en ingenjör från Uppsala som hade full insyn från start till stopp. Hela historien finns i tidningen Automobil nummer 1/07, men redan i Vi Bilägare nummer 17/73 beskrev vidstående artikel projektet i sin linda.
Det var en minst sagt skeptisk text och det räckte ju med att titta på bilden för att förstå varför – man hade kallat till pressvisning långt innan bilen var klar. Journalisterna fick se ett oformligt plastbadkar med nödtorftigt anbringade detaljer och BMW-fälgar. Enligt Uppsalaingenjören skedde visningen sedan pressen ”fått nys om projektet och för att vi ville stilla nyfikenheten”.
Det var ett misstag, till råga på allt startade inte bilen när journalisterna skulle få en provtur.
Ottmar Beckmann ledde projektet, en herre som enligt egen uppgift hade fotvandrat från ett fångläger i Sibirien hem till Tyskland när andra världskriget tog slut. Genom sitt bilintresse kom han under 1960-talet i kontakt med tyska Bayer Chemical och fick höra talas om Uppsalaingenjören som var specialist på polyuretanskum som byggnadsmaterial.
Bayer utvecklade i mitten av 1960-talet en experimentbil gjord av materialet, men Beckmann hade planer på biltillverkning i egen regi och hade dessutom kontakt med formgivaren Hans Gugelot, känd från Brauns dåvarande produkter. Det kunde bli en spännande kombination, Beckmann hade lyckats knyta BMW och Porsche som motor- respektive växellådsleverantör.
»Polis med dragna vapen knackade på hotellrumsdörren.«
Genom landshövdingen i Hallands län, den tidigare högerledaren Yngve Holmberg, fick projektet en nedlagd betongfabrik att hålla till i, lämpligt nog belägen intill Falkenbergs racerbana. Lokaliseringsbidrag för att starta produktionen söktes, bland annat i Trollhättan där man träffade Saabchefen Curt Mileikowsky.
Det ska, enligt Ottmar Beckmann, ha slutat med att Mileikowsky tog hand om ritningarna till bilens stötfångare. De var av en typ som återtog sin form efter en mindre kollision, just en sådan konstruktion som Saab visade som sin egen till 1972 års modell …
Efter åtskilliga turer och löften om bygglov, uteblivna lån och stulna filmer som visade bilen under tester på Nürburgring knackade en dag polis med dragna vapen på dörren till det hotellrum där Beckmann befann sig. Konkursen kom ett par månader senare.
”Det var kronofogden i Klippan som satte P för alltihop, resten hade vi trots allt kunnat klara”, löd Uppsalaingenjörens slutord när jag intervjuade honom för snart 20 år sedan.
Den tänkta bilen, OBC Mantorp, fanns som fullskalemodell hos firma Gugelot och i ett broschyrmaterial. Den hade drag av Alfa Romeo Montreal och dubbla, löstagbara takluckor av glas. Nog såg den läcker ut, tänk om allt gått i lås!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.