I ngen tar miste på Morgan. Ingen köper heller sitt exemplar för att det är så praktiskt när det ska köras bräder från byggfirman eller soffor till återvinningen. Nej, Morgan köps för nöjes skull, för det höga nöjes skull till vilket det egentligen inte finns någon som helst rationell förklaring.
Stilen sattes 1936 när företaget, grundat redan 1910 av prästen H.F.S. Morgan, gav köparen ännu ett hjul för pengarna i den helt nya modell som visades. Modellnamnet 4/4 betydde ”four wheels, four cylinders”.
Sedan gick åren, ett världskrig passerade, Gustaf V dog och England fick en ny drottning och Volvo PV fick takgök och … men inte förrän 1953 väcktes designavdelningen ur sin spindelväv och snodde ihop en rundad front som ersatte ”The Flat Rad”, alltså den plattkylade Morgan. Därpå somnade man om.
Effekten blev ungefär som före och efter Kristus för världens Morganister, och de är många och många av dem är verkligen rättrogna, samt väldigt ofta en smula äldre, kanske ska tilläggas. Köp av Morgan är inte sällan som att plötsligt befinna sig med barnbarn, en skön och lagom arbetsam efterrättslyx strax bortom zenith.
Om det är en bra bil? Urbota dum fråga på min ära. Har kyrkor torn? Bräker får? Morgan är den mest perfekta kompanjon som finns för mer eller mindre planlösa utflykter i bil, så kallad nöjeskörning, ett kontroversiellt ord numera.
Det är också en alldeles perfekt bil för planerade eskapader av klubbtyp, veteranrallyn, och – vilket man inte kan säga om många engelska bilar – körning i regn. Vatten plaskar mer romantiskt på suffletten till en Morgan än till andra bilar.
Så är Morgan en bil som kräver ägarens kärlek, regelbundna schamponeringar, åtdragningar, inspektioner och noggranna mattider, åtgärder som rikligt belönas inte bara i långt liv utan också i bestående penningvärde.
Nypris: Cirka 350 000 kronor.
Motor: Rak fyra, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, insprutning. Vattenkylning. Volym 1 796 cm3. Maxeffekt 111 hk DIN vid 5 800 r/min. Max vridmoment 150 Nm vid 4 500 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 390/B 150/H 129 cm.
Fjädring/hjulställ: Fram individuell upphängning, skruvfjädrar och ”sliding pillars”, bak stel axel och längsgående, sexbladiga halvelliptiska bladfjädrar.
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 9,75 m.
Hjul: Ekerfälgar 5 tum, däck 165/80R 15.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak.
Fartresurser: Toppfart 180 km/tim. Acc 0–100 km/tim 8,0 s.
Förbrukning: 1,03 l/mil.
1936 Morgan 4/4 lanseras. Med Coventry Climax-motor på 1 122 cm3 och 34 hk.
1939 får 4/4 T.T. Replica-motorn trimmad till 60 hk. Plåtfälgar anses modernt och hänger kvar in på 1950-talet.
1950 Modellen +4 presenteras med bredare ram och bättre benutrymme.
1953 Den slutliga ansiktsbehandlingen som hänger kvar ännu.
1954 Med Fourseater blir Morgan i ett slag snudd på familjebil.
1958 Aningen bredare kaross, skivbromsar på framhjulen och tråd-ekerhjul som tillval.
1968 släpps Plus Eight.
1973 Spårvidden breddas, skärmarna också.
1982 Bredare fälgar, ännu bredare skärmar.
2000 Aero 8 introduceras.
2004 Efter 36 år läggs V8-modellen Plus 8 ned. Roadster tar över och trots mindre V6-motor ökar fartresurserna.
2009 Morgan fyller 100 år och är starkare än på länge.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.