Nästa artikel
Messerschmitt är bubbelbilen som bara ökar i värde
Backspegeln

Messerschmitt är bubbelbilen som bara ökar i värde

Publicerad 7 april 2023
Av alla mc-bilar blev ingen lika speciell och spännande som Fritz Fends lilla bubbeltopp.

Jaha, du är en rutinerad veteranbilsentusiast som kört och ägt det mesta. Du höjer inte på ögonbrynen för vare sig en Mercedes med måsvingedörrar eller en Cheva femtisexa i orört originalskick?

Då är det en Messerschmitt som gäller, den antagligen mest kända i den flora av små ”nödbilar” som dök upp efter andra världskriget och som visade att i stort sett vad som helst gick att sälja bara det fanns en motor och tak över huvudet.

Tak ja, på Messerschmitt utgörs väderskyddet av en genomskinlig plastbubbla som viks åt sidan när två vuxna och ett litet barn ska ta plats före avfärd. Man sitter i rad, en fram och två bak, ett tips är att ta med en ordentligt solskyddande keps.

Den karaktäristiska, trehjuliga grundformen och -konstruktionen kommer från tyske flygingenjören Fritz Fend och gällde först en trampdriven trehjuling för rörelsehindrade. När den sedan fick motor kallades den Fend Flitzer och i takt med att mer produktionskapacitet behövdes dök Messerschmitt i Regensburg upp som en möjlighet, alltså flygplanstillverkaren som efter andra världskrigets slut fick nöja sig med att tillverka symaskiner.

Med samarbetet kom Flitzer att bli Messerschmitt Kabinenroller, debut 1953, och snabbt en framgång på tyska vägar. Modell KR 175 kom till Sverige under 1954 och kostade knappt 3 500 kronor.

Köparna fick en ganska välgjord skapelse för pengarna, givetvis väldigt enkel i utrustningsväg. Garanterat spännande och livaktiga köregenskaper hörde också till och den som satsade på den fyrhjuliga versionen Tiger KR 500 fick dessutom ganska ansenliga fartresurser. Det såldes bara två i Sverige, båda skrotade sedan länge.

Priserna låg länge lågt men numera är en Messerschmitt snarare ett investeringsobjekt än ett fordon. På tyska sajten mobile.de finns ett par till salu, den billigaste begärs det 30 000 för – 30 000 euro vill säga.

Livscykeln

1946 Flygingenjören Fritz Fend startar tillverkning av pedaldrivna handikappfordon med tre hjul.  

1952 Fritz Fends företag inleder ett samarbete med Messerschmitt. 

1953 Fend Kabinenroller. Motor på 174 cm3 och nio hästkrafter. Messerschmitt KR 175 har har fyra växlar framåt men ingen backväxel, den är tillval. Toppfarten är 85 km/tim. I Sverige kostade den 3 485 kronor.

1955 Efter 10 666 tillverkade enheter ersätts KR 175 av KR 200. Som namnet anger har den en större motor (191 cm3) och den ger 9,7 hästkrafter. Den plana vindrutan har ersatts av bilvärldens sannolikt minsta panoramaruta. Fyra backväxlar! Detta tack vare att den kombinerade generatorn och startmotorn kan ge omvänd rotationsriktning åt motorn.  

1956 Messerschmitt återupptar sin flygplanstillverkning. Fend formar bolaget FMR som fortsätter produktionen. På Frankfurtsalongen visas en öppen version som kallas KR201. 

1957 TG500 Tiger har fyra hjul och en tvåcylindrig motor på 493 cm3 stor Sachsmotor. KR 200 finns som Standard och de Luxe som har värme.

1958 Sportcabriolet KR 200 de Luxe lanseras. Till skillnad från KR201 har den sidofönster.

1964 Tillverkningen upphör. Totalt tillverkades cirka 50 000 exemplar.

Messerschmitt KR 200 1960

Nypris: Cirka 4 000 kr.

Värde i dag: 150 000–200 000 kr.

Motor: Encylindrig tvåtaktsmotor från Sachs. Luftkyld. Bingförgasare. Volym 191 cm3. Max effekt 9,7 hk vid 5 250 v/min. 

Kraftöverföring: Motorn bak, bakhjulsdrift. Handväxlad växellåda med fyra växlar. Fyra backväxlar. 

Mått: L 227/B 137/H 120 cm. Tjänstevikt: 229 kg. 

Tank: 11,5 l. 

Fjädring/hjulställ: Individuell hjulupphängning med fjädrande gummin. Hydrauliska stötdämpare. 

Styrning: Direktlänkage. 

Elsystem: 12 volt.

Bromsar: Trumbromsar styrda med wire.

Fartresurser: Toppf. 99 km/tim. 

Förbrukning: 0,4 l/mil. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.