Nästa artikel
Lista: 6 sportbilar som norpade bakljusen från hyllan
Backspegeln

Lista: 6 sportbilar som norpade bakljusen från hyllan

Publicerad 7 februari 2021
En riktigt läcker kaross, en kraftfull motor och ett exotiskt, lockande namn på nya sportbilen gick väl an att få ihop, men vem i hela friden erbjöd ett vettigt pris på baklampor?

Den här artikeln publicerades ursprungligen i tidningen Automobil 2012.


Det är inte lätt att vara vara liten sportvagnstillverkare och ännu värre måste det ha varit förr. 

Att med hjälp av en berömd formgivare få fram en snitsig kaross var etapp ett. Eller också var man själv duktig med ritstiftet och kunde på så sätt och utan diskussion göra sin drömdesign och kröna den med egen namnskylt. Maffiga motorer fanns det gott om på spotmarknaden. Chevrolets small block-V8 och Fords 289 stod högt i kurs, för att inte tala om den så kallade Rover V8-motorn i aluminium, som ju egentligen kom från GM den också. 

På detaljnivå fanns problemen. Hur många rattspakar från Ford har inte hamnat i små sportvagnsserier, hur många dörrhandtag från British Leyland?

Baklampor ska vi inte tala om. Jo, förresten. När hela bilen var klar var det ju dags att klafsa dit belysningen också, visst ja! Det kunde bli lite hur som helst, bra eller dåligt eller bara väldigt konstigt.

Iso Grifo

Det kanske bästa exemplet på ett lyckligt gifte finns ovan: Iso Grifo. Baklamporna från Alfa Romeos 105-serie sitter perfekt i Grifos vackra ändalykt och får hela bilen att liksom se ut som lilla Alfas store bror.

Aston Martin Virage

Som vi väntade den där gången på Birmingham Motor Show 1990 – och, ja, den såg ju … spännande ut med sina tonade baklampor från VW Scirocco.

Foto: Blunt/Creative Commons

Iso Fidia

När saloonen snyggparkeras så här på en grusväg ser ju var och en att lamporna kommer från Fiat 124 Sport Coupé.

Foto: HSV/Creative Commons

Reliant Scimitar SS1

En engelsk, missförstådd och kul fuling som förebådade Mazda Miata redan 1984. Hos Ford Capri III stod ett jättelager av baklampor och skräpade.  

Foto: Matthias v d Elbe/Creative Commons

Bristol Blenheim

Bristol? Indeed. Endast det yppersta bilvärldens konnässörer kan frambringa för denna högadliga men fullt ut disk-reta engelska lordlimousine. Alltså Opel Senator 1988.

Foto: Thilo Parg/Creative Commons

Isdera Imperator 108i

Ett bredarslat bottom att visa konkurrenterna medan man själv kikade ut genom takets periskop. Mercedes S-klass W116 gav rätta imponatorfaktorn.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.