För den som växte upp på 1960-talet hörde Jensen Interceptor och dess fyrhjulsdrivna syskon FF till drömbilarna.
Det räckte med att titta på dem för att förstå varför. Karosslinjerna var speciella, med klassiskt engelska drag i främre delen av bilen. I interiören förekom läder, träpaneler och vippströmbrytare i massor, som sig bör.
Bakpartiet med sin guldfiskskål till bakruta var mer egenartad. Det fanns drag av Studebakers radikala Avanti över Interceptor, men också av den nästan okända brasilianska sportvagnen Uirapuru Brasinca. Det talades om att Interceptor bitvis var ett plagiat av den brasilianska bilen som hade presenterats först.
Så var det nu inte, men receptet med blandning av engelskt, amerikanskt och italienskt var typiskt för många sport- och GT-vagnar på den här tiden. Karossen formgavs hos italienska Touring, okänt av exakt vem, men tillverkningen av de 25 första bilarna skedde hos Vignale. Sedan flyttades produktionen till Jensenfabriken i West Bromwich. Motorn, en V8 på 6,3 liter och 300 hk, köpte Jensen från Chrysler, precis som konkurrentmärket Bristol gjorde.
Interceptor var snabb, bekväm, elegant och dyr men hade trots allt inte riktigt samma superexklusiva framtoning som exempelvis Aston Martin.
Den fyrhjulsdrivna FF var däremot unik och brukar räknas som den första fyrhjulsdrivna personbilen. Med hjälp av traktortillverkaren Ferguson hade Jensen utvecklat fyrhjulsdrift och även visat en prototyp i Interceptors föregångare C-V8. I FF, som bara byggdes i 320 exemplar, fanns även låsningsfria bromsar, utvecklade av Dunlop under varumärket Maxaret.
Bilen var en teknisk bedrift av samma dignitet som 1980-talets Audi Quattro eller Porsche 959. Det sägs att GM och Porsche köpte var sitt exemplar för att syna hur engelsmännen gått till väga. Tyvärr såldes FF aldrig i USA, då kanske framgången infunnit sig.
Nypris: 3 743 pund.
Värde i dag: 300 000–350 000 kr.
Motor: V8 i 90 graders vinkel. Stötstänger. Carter fyrportsförgasare. Volym 6 276 cm3. Max effekt 335 hk vid 4 600 v/min. Max vridmoment 576 Nm vid 2 800 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Trestegs Torque Flite Hi Performance automat. Golvspak.
Mått: L 477,5/B 175/H 135 cm.
Fjädring/hjulställ: Fram skruvfjädring och dubbla triangellänkar. Bak stel axel och halvelliptiska bladfjädrar. Fram kolvstötdämpare, bak ställbara teleskopstötdämpare. Fram krängningshämmare.
Styrning: Kuggstång, servo.
Bromsar: Skivor, servo.
Fartresurser: Toppfart 225 km/tim. Acc. 0–96 km/tim cirka 7,3 s.
Förbrukning: 1,6–2 l/mil.
1966 Interceptor och den 127 mm längre, fyrhjulsdrivna FF presenteras. Motor på 6,3 l/300 hk. Automatlåda enda valet på FF, Interceptor erbjuds även fyrväxlad manuell.
1969 Mk II. Förbättrad ventilation och AC som tillval. Ny instrumentpanel. Ny framvagn med teleskopstötdämpare, reviderad bakvagn.
1971 FF läggs ned. Interceptor Mk III med nya, bredare fälgar och ventilerade skivbromsar runt om. SP med 7,2-litersmotor och tre Holley dubbelförgasare ”sixpack” som ger cirka 334 hk blir toppmodellen.
1973 Alla Interceptor har nu 7,2-litersmotorn. Dock försedd med avgasrening. SP-modellen utgår.
1974 En convertible. 267 exemplar skulle komma att byggas.
1975 Interceptor Coupe. 60 exemplar tillverkades.
1976 Jensenfabriken stänger pga ekonomiska problem. En del av företaget lever vidare på reservdelar och service. Verktygen behålls och på 1980-talet tillverkas Interceptor igen men i mycket liten skala.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.