I Vi Bilägare nummer 24/92 hade Chrysler Saratoga oturen att hamna i erfarna biltestaren Marianne Sterners händer. Redan rubriken ”Pråmdrag” vid en bild där en lastpråm på en kanal syntes bortanför testbilens uppfordrande front lät läsaren förstå vart det skulle barka.
Namnet Saratoga kom redan 1939 på en Chrysler och härstammar från ett fältslag under amerikanska frihetskriget 1777. 1992 års Saratoga hade emellertid sitt ursprung i krisbilsprogrammet Chrysler K-Car från 1980-talets början.
Priset var bra eftersom dollarkursen var gynnsam för 30 år sedan. Saratoga kostade under 200 000 kronor och var billigare än exempelvis Volvo 850. Den hade gott om utrustning och ”hyggliga” vägegenskaper. ”Hygglig” använder vi motorjournalister när ingenting särskilt kan sägas men en rad behöver fyllas ut.
»Förarplatsen tycks vara byggd för någon slags amerikansk spindelman med långa ben, jättefötter och korta armar.«
”Att tillbringa sina dagar med Saratoga är som att leva i en svunnen tid” konstaterade Sterner. ”Det börjar redan när man sätter sig bakom ratten och försöker bekanta sig med den ålderdomliga, fyrkantiga miljön. Man får svårt att orientera sig bland alla knappar som kastats ut här och där. Belysningen till exempel sköts med fyra strömbrytare.”
Vidare: ”Att föraren har nytta av viss information tycks inte ha gått upp för Chrysler. I mörker finns ingenting som visar vilken av ventilationens knappar som är intryckt, eller om farthållaren i ratten är påslagen. Man tvingas treva som en blind över knappraderna för att känna efter hur det står till.”
Sittkomforten då? ”I Chryslers källare ligger antagligen ett gäng underliga provdockor. Förarplatsen tycks vara byggd för något slags amerikansk spindelman med långa ben, jättefötter och korta armar. Pedalerna har placerats mycket långt fram medan ratten har dragits långt in i kupén.”
”Lyckas man bemästra förarstolen till en acceptabel position väntar nya upplevelser när bilen körs ut från parkeringen. Med en dov duns slår ratten plötsligt i ändläget. Det sker bara något drygt varv från hjulens raktframläge. Och det är som man befarat. Framhjulen har inte vridit sig mycket, vändcirkeln är över 13 meter.”
Motorn var en V6 från Mitsubishi: ”Det är nästan som att lyssna på hjärtslagen från en gamling som fått en ny pacemaker. Om gasen trycks ned hårt växlar lådan till slut ned. Men det sker motvilligt. Bilen verkar liksom sucka till och tveka, som om den försökte få slippa.”
Ekonomin? ” …inte värd många ruttna lingon den dag den ska bytas in. Är Saratoga det bästa som Chrysler kan exportera ska man nog hoppas på en fortsatt uppgång på dollarkursen.”
Sannerligen, ingenting är så uppfriskande att läsa (och att skriva!) som en riktig sågning!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 25 april 2022 Rapahel: Var motorn Japansk,…
- 25 april 2022 Klassiska amerikanska 80…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.