Nästa artikel
BMW:s nya 3-serie höll i flera decennier
Backspegeln

BMW:s nya 3-serie höll i flera decennier

Publicerad 2024-01-28 06:30
Det fanns nästan ingenting att klaga på i E30-generationen av 3-serien – utom en sak, skriver Calle Carlquist.

På helsidan i Vi Bilägare nummer 7/1983 blickade en av 1980-talets formmässigt mest lyckade modeller mot läsaren: nya BMW 3-serie, den så kallade E30 som var minsta bilen i fabrikens sortiment.

Reklammakarna var noga med att påpeka hur det hade gått till när BMW skapat bilen: ”Till skillnad från de flesta andra biltillverkare – som utvecklar sina mer påkostade modeller med en enkel ekonomimodell som grund – utgår BMW alltid från sina toppmodeller. De nya 3-seriebilarna är alltså kompakta, smidiga och ekonomiska versioner av de stora bilarna från BMW.”

Där hör ni, konkurrenter. I samma anda fanns egentligen bara en motsvarande bil, den likaledes färska Mercedes-Benz 190.

Få modeller har väl som E30 fått en design som så direkt suttit som en smäck och som dessutom har hållit så väl genom decennierna. Skenbart enkla, öppna och tilltalande linjer över hela karossen och i inredningen. Rätt kvalitetskänsla i stort och i smått, påtaglig körnärvaro, pigga motorer. Det fanns nästan ingenting att klaga på, men visst var baksätet inskränkt och kupén trång över axlarna.

Produktionen höll i sig i tolv år utan karossförändringar, förutom att en kombi, en fyrhjulsdriven version och en cabriolet tillkom – och så M3, förstås. Den minskade knappast attraktionen. När E30 lades ned 1994 (med kombin som sista version i produktion) hade drygt 2 430 000 exemplar tillverkats.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 2024-01-28 21:51 Opels Nya OHC motor 1,3-1,6…
  • 2024-01-28 21:08 3-serien från 83. - …
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.