Så du vill ha en hyfsat modern klassiker men oroar dig för att de är träiga att köra? Det är ju trumbromsar, stela axlar, bladfjädrar och man vet inte allt.
Oroa dig inte, BMW har en bil för dig, eller snarare hade. Fast vägen till succéserien som brukar kallas 02 var en smula krokig innan debuten skedde för snart 50 år sedan.
Efter ett 1950-tal när BMW specialiserat sig på svårsålda bilar åt direktörer med smak för utdöda stilideal (501/502) och för låginkomsttagare som därtill var nödda och tvungna (Isetta/700) visades på Frankfurtsalongen 1961 äntligen prototypen till BMW:s ”Neue Klasse”. Det blev en modell som räddade företaget undan en hotande konkurs och som två år senare ledde till att förvånade aktieägare fick utdelning för första gången på 20 år.
BMW 1500/1800 var en fyradörrars familjebil i övre änden av prisskalan och träffade helt rätt i den luriga korsningen mellan produktionsförmåga och lönsamhet. Dessutom utgjorde Neue Klasse grunden för 1600-2, den modell som på allvar definierade BMW:s varumärke som lite sportigare, lite roligare än andras. Den sista siffran betecknade förstås antalet dörrar, tekniskt sett skiljde inte så mycket mellan nykomlingen och fyrdörrarsmodellerna. 1600-2 var lite mindre i alla dimensioner och det vet ju alla vad det betyder för rattarlyckan.
Debut vid 1966 års Genèvesalong, succén var omedelbar. Maken till körglad och samtidigt hyfsat praktisk bil med rätt ungdomlig framtoning fanns knappt. Två år senare kom 2002, den mest framgångsrika i modellseriens drygt decennielånga produktion. Cylindervolymen ökades här från 1 573 cm3 till 1 997 och effekten steg från 85 hk till antingen 100 i enkelförgasarversionen eller 120 hk i 2002 ti med dubbla förgasare.
Bra reservdelstillgång, slitstarka motorer, tveksamt rostskydd och känsliga hjulupphängningar/differential – kolla noga och slå sedan till!
Nypris: 29 800 kr (1974).
Värde idag: 50 000–70 000 kr.
Motor: Rak fyrcylindrig, två ventiler per cylinder. Enkel förgasare. Vattenkylning. Volym 1 990 cm3. Max effekt 100 hk DIN vid 5 500 v/min. Max vridmoment 157 Nm vid 3 500 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 435/B 158/H 141 cm. Tjänstevikt 1 110 kg.
Fjädring/hjulställ: Fram: MacPherson med undre tvärlänk och krängningshämmare. Bak: Snett bakåtriktade triangellänkar, skruvfjädrar och krängningshämmare.
Styrning: Snäcka och rulle.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 173 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 10,6 s.
Förbrukning: 1,07 l/mil.
1966 BMW 1600-2 introduceras i Genève. Ändelsen i modellbeteckningen indikerar antalet dörrar. Motorn hämtas från den större Neue Klasse-serien.
1967 Tyska Baur visar en cabrioletversion på Frankfurtsalongen. Premiär också för 1600 TI, bestyckad med dubbla förgasare som ger 20 hästkrafter extra. Totalt 105.
1968 2002 presenteras, starkast i modellprogrammet sett till vridmoment – men inte till effekt.
1969 2002 ti etablerar sig i toppen. Även här ger förgasartricket 20 hästkrafter ytterligare.
1971 Såväl exteriör som interiör uppdateras. Nya 2002 tii med insprutning från Kugelfischer lämnar 130 hästkrafter.
1973 I nomenklaturen råder nu ordning och reda. 2002 turbo säger hej till publiken. Sju sekunder till hundra.
1974 Fyrkantiga baklyktor. Grillen är svart och ratten fyrekrad. Touring fasas ut. 2002 turbo försvinner efter att ha tillverkats i 1 672 exemplar.
1975 BMW 1502 introduceras och övriga modeller tackar för sig. Anledningen heter E21, BMW:s helt nya 3-serie.
1977 Tillverkningen av 1502 upphör i augusti.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.