Del 6: I Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex får vi besked om att lojaliteten till den egna märkesverkstaden inte längre är lika självklar. EU:s gruppundantag om friare konkurrens har medfört att spelutrymmet ökat för fria och obundna verkstäder, till gagn för oss konsumenter.
I privatägargruppen, där bilarna i vår undersökning är av årsmodellerna 2001-2007, uppger 66 procent att de i första hand väljer märkesverkstaden för service och mindre reparationer. Toyota, Subaru och Volvo är de märkesverkstäder som bäst lyckats hålla i sina kunder medan ägare till märken som Mitsubishi, Renault och Mazda oftare sökt efter andra alternativ.
Så länge som kunderna har gällande nybilsgarantier är märkesverkstädernas ställning ännu så gott som ohotad, men fokuseringen ligger nu på år tre eller år fyra och senare då nybilsgarantierna upphör. Det är i detta skede som de fria verkstadskedjorna, med lägre timdebitering, har tagit sig in på marknaden.
Hos Mitsubishi har man insett allvaret.
- Vi ser att det har skett ett visst bortfall från våra auktoriserade verkstäder när bilen börjar stiga i ålder, säger servicemarknadschefen Patrik Jansson hos general-agenten Mitsubishi Motors/SC Auto Sweden. Men nu anser vi att vi kan stå emot konkurrensen från de oberoende verkstäderna. Kontroller av leveranssäkerhet och priser för både arbete och reservdelar utförs ständigt. Vi tål en prisjämförelse.
Skilsmässa påverkar
Renaults skilsmässa från Volvo vid senaste årsskiftet har med all säkerhet påverkat de egna kundernas attityder eftersom ViB:s undersökning just genomfördes under perioden januari-mars. Hela Renaults verksamhet i Norden, som helägt dotterbolag till Renault i Frankrike, är i en uppbyggnadsfas och särskild prioritet har lagts på att utbilda verkstadspersonalen.
- Vi har nu ökat andelen äldre bilar genom täta kontakter med ägarna och tack vare en prisanpassning av reservdelar, säger Karin Karlsson hos Renault Nordic AB. Vårt nya centrallager i Borås gör också att vi blir snabbare med leveranserna.
Märkesverkstäderna anför gärna plusargument som goodwill till trogna kunder, första informationen från biltillverkarna och det mer diffusa löftet att fullstämplade serviceböcker från den auktoriserade verkstaden ger bilarna bättre andra- och tredjehandsvärden. Olika typer och längd på assistansförsäkringar (non stop-garantier) är andra erbjudanden som har följt i den öppna konkurrensens spår.
Konsumenterna vinnare
De fria verkstädernas främsta argument är lägre timdebitering, men de stöter också på svårigheter när generalagenterna - eller till och med biltillverkaren i ett fall - lockar med förlängda garantier. Hyundai och Peugeot har exempelvis gått ut med förlängda garantier på nio respektive åtta år på maskinella delar medan Kia låst fast sina kunder i sju år genom en fabriksstödd nybilsgaranti. Och i Kias fall är motprestationen att kunderna låter bli att serva sina bilar på andra verkstäder än Kias egna.
Den fria konkurrensen sätter press på alla verkstäder. Och i slutändan borde det vara vi konsumenter som vinner på det.
Så länge som kunderna har gällande nybilsgarantier är märkesverkstädernas ställning ännu så gott som ohotad, men fokuseringen ligger nu på år tre eller år fyra och senare då nybilsgarantierna upphör. Det är i detta skede som de fria verkstadskedjorna, med lägre timdebitering, har tagit sig in på marknaden.
Hos Mitsubishi har man insett allvaret.
- Vi ser att det har skett ett visst bortfall från våra auktoriserade verkstäder när bilen börjar stiga i ålder, säger servicemarknadschefen Patrik Jansson hos general-agenten Mitsubishi Motors/SC Auto Sweden. Men nu anser vi att vi kan stå emot konkurrensen från de oberoende verkstäderna. Kontroller av leveranssäkerhet och priser för både arbete och reservdelar utförs ständigt. Vi tål en prisjämförelse.
Skilsmässa påverkar
Renaults skilsmässa från Volvo vid senaste årsskiftet har med all säkerhet påverkat de egna kundernas attityder eftersom ViB:s undersökning just genomfördes under perioden januari-mars. Hela Renaults verksamhet i Norden, som helägt dotterbolag till Renault i Frankrike, är i en uppbyggnadsfas och särskild prioritet har lagts på att utbilda verkstadspersonalen.
- Vi har nu ökat andelen äldre bilar genom täta kontakter med ägarna och tack vare en prisanpassning av reservdelar, säger Karin Karlsson hos Renault Nordic AB. Vårt nya centrallager i Borås gör också att vi blir snabbare med leveranserna.
Märkesverkstäderna anför gärna plusargument som goodwill till trogna kunder, första informationen från biltillverkarna och det mer diffusa löftet att fullstämplade serviceböcker från den auktoriserade verkstaden ger bilarna bättre andra- och tredjehandsvärden. Olika typer och längd på assistansförsäkringar (non stop-garantier) är andra erbjudanden som har följt i den öppna konkurrensens spår.
Konsumenterna vinnare
De fria verkstädernas främsta argument är lägre timdebitering, men de stöter också på svårigheter när generalagenterna - eller till och med biltillverkaren i ett fall - lockar med förlängda garantier. Hyundai och Peugeot har exempelvis gått ut med förlängda garantier på nio respektive åtta år på maskinella delar medan Kia låst fast sina kunder i sju år genom en fabriksstödd nybilsgaranti. Och i Kias fall är motprestationen att kunderna låter bli att serva sina bilar på andra verkstäder än Kias egna.
Den fria konkurrensen sätter press på alla verkstäder. Och i slutändan borde det vara vi konsumenter som vinner på det.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.