Nästa artikel
Toyota & Saab bäst på prisuppgifter
AutoIndex

Toyota & Saab bäst på prisuppgifter

Publicerad 4 november 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Del 7: Ett av de kriterier som Kontrollerad Bilverkstad jobbat med under senare år är att kunden utan förfrågan ska få en prisuppgift redan när bilen checkas in. Enligt Vi Bilägares undersökning AutoIndex är drygt 64 procent av kunderna nöjda med rutinerna och allra mest nöjda är Toyotas och Saabs kunder.
Det finns uppmärksamma kunder liksom det finns sådana som sällan eller aldrig bryr sig. I Vi Bilägares konsumentundersökning AutoIndex visar det sig att mer än var femte kund inte har någon aning om de fått prisuppgifter - eller att de ens inte efterlyst sådana.

Enligt KBV:s riktlinjer ska kunden inte behöva fråga efter prisuppgift, det ska kundmottagaren omedelbart förmedla när bilen checkas in.

- Därför är det lite förvånade att inte Volvo och Volkswagen når bättre resultat, säger KBV:s vd Leif Fagerlund när han tar del av Vi Bilägares undersökning.

- Hos Volvo får kunderna ett mottagningsbesked där priset är fastställt. Och hos Volkswagen vet jag också att rutinerna blivit allt bättre.

Leif Fagerlund är inne på att vissa kategorier av kunder - och även vissa verkstäder - inte lägger ned lika mycket energi på att få fram prisuppgifter. Mercedes och BMW:s något sämre resultat kan tyda på det.

Allra sämst på att förmedla prisuppgifter utan uppmaning är Seat där bara 37 procent av ägarna uppger att de fått sådana besked. Subaru och Suzuki är inte heller lysande i det avseendet, där saknar i stort sett varannan kund prisuppgifter i förtid.

Glädjande nog visar det sig att kunderna i de fall när de fått uppgifter också till klart övervägande del fått överensstämmande priser när bilen hämtats ut. I några riktigt glädjande fall har till och med fakturorna blivit lägre.

Fotnot: 11 790 svenska bilägare med privata bilar av årsmodellerna 2001-2007 har deltagit i AutoIndex 2008. Undersökningen genomfördes i januari-mars detta år. Det samlade totalresultatet presenterades i ViB nr 7/2008.

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-30 15:39
S-E S

Är det inte så att ju oftare en och samma reparation blir utförd, ju säkrare blir man på vad den kostar?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.