Nästa artikel
Svenska folket: BMW lyser klarast på stjärnhimlen
AutoIndex

Svenska folket: BMW lyser klarast på stjärnhimlen

Publicerad 6 maj 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Del 1:Klarast av alla på stjärnhimlen lyser - BMW! Svenska folket har sagt sitt. Landets mest nöjda bilägare kör BMW. Det tyska premiummärket återtar därmed positionen som nummer ett, efter en tillfällig (?) svacka ifjol då det "bara" blev en andraplats.
AutoIndex är Sveriges bredaste bilkonsumentundersökning. I år har över 11 000 svenskar under perioden januari-mars tyckt till om sitt bilägande i stort och smått. Efter en radda av frågor om bilkvalitet, egenskaper, ekonomi, återförsäljare, verkstäder och lojalitet visar det sig att BMW på nytt uppnått det som på affärsspråk kallas högst kundnöjdhetsindex.

För BMW handlar det om att ordningen är återställd. Under de senaste fem åren har det tyska premiummärket haft landets mest nöjda kunder vid fyra av fem presentationer. Enda avbräcket inträffade ifjol då Subaru som nykomling överträffade alla förväntningar genom att sätta alla övriga etablerade märken på plats.

Subaru gör ett nytt bra år och hamnar på tredje plats men tvingas nu släppa både BMW och Toyota förbi sig. Subarus tapp är egentligen inte överraskande. Förra året tog Subaru vara på AutoIndex-resultatet i sin marknadsföring och det resulterade i oerhört förväntansfulla kunder, på gott och ont.

I sådana här lägen är det högst normalt med ett visst mått av återhållsamhet i betygsättningen, allra helst när nyfikna och kanske kräsna kunder strömmar till, exempelvis från premiummärken som Saab eller Audi. Sett till de förutsättningarna har Su-baru också i år gjort riktigt bra ifrån sig.

Jämfört med resultaten från ifjol är det minst sagt imponerande att både BMW och Toyota lyckats höja sina kundnöjdhetsindex ytterligare några snäpp. Det krävs arbete utöver det vanliga för att gå från redan mycket höga resultat till ännu högre. Toyotas japanska utvecklingsfilosofi med nyckelordet "Kaizen" (ständig för-bättring) finns uppenbarligen inpräntat hos alla anställda inom organisationen.

Kia, Volkswagen och Ford är annars de märken som stått för de största förbättringarna, sett till fjolårets betygsättning. I ranking betyder det att Kia hoppat från 21:a upp till 15:e plats, Volkswagen från 17:e till tionde och Ford från 20:e till 16:e plats. Procentuellt är det naturligtvis lättare att redovisa till synes stora förbättringar från medelbra resultat än från riktigt höga positioner.
Totalt sett har landets bil-ägare blivit något mer nöjda jämfört med ifjol, betygsnittet har ökat
med 0,7 procent. Bland 22 märken undersökta märken noteras dock tio för sämre resultat.
De ägare som mest dragit ned på betygen hör hemma hos Saab, Skoda och Citroën i nämnd ordning, men placeringsmässigt återfinns ändå dessa märken i listans mittfält, där bland annat Saab med liten marginal når ett resultat strax över medel. *

Fotnot: Underlaget består av privata bilägare som äger bilar från årsmodell 2001 till 2007. Resultat och analyser från de enskilda enkäterna om bilkvalitet, återförsäljare, verkstäder och lojalitet presenteras i kommande nummer under våren och sommaren.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.